چکیده:
سیاست از دو بخش نظری و عملی تشکیل شده است. در بخش نظری مبانی، مفاهیم، اهداف و روشها و در بخش عملی شیوۀ اجرا و طراحی و برنامهریزی مورد تأکید است. حکومتمندی به معنای فکر کردن در باب نهادهای حکومتی هر دو جنبه را مورد تأکید قرار میدهد. این مقاله میکوشد با تفسیر نامههای نهجالبلاغه به تبیین موضوع حکومتمندی از زاویۀ دید امام علی(ع) بپردازد. علی(ع) نامهها را زمانی نوشته است که در رأس هرم حاکمیت قرار داشته و بر همین اساس با توجه به آرمانها و اهداف حکومت اسلامی، فنونی عملی جهت تدبیر عرصۀ عمومی به وجود آورده است. در این پژوهش حکومتمندی را با سه شاخص فنون آرمانی، جایگاهی و غیریتساز مورد بررسی قرار دادهایم تا نشان دهیم که در مناسبات قدرت و شبکۀ جایگاههای سیاسی، امام(ع) چه رویههای نهادی و عقلانی جهت حل مسائل پیشنهاد دادهاست. نتیجۀ پژوهش نشان داد که شیوۀ حکمرانی امام(ع) دارای فنون، نهادها و رویههایی است که از آن میتوان بهعنوان حکومتمندی بهره برد.
The main question of this research, it is Imam Ali was the idealist thinkers and politicians failed to form a government. Is Imam has Techniques governmentality practices, institutions and procedures that can be used as a rule benefit from it. Politics is composed of two parts: theoretical and practical. In the theoretical principles, concepts, goals and methods and practical approaches in the implementation and planning is highlighted. governmentality means thinking about government institutions both emphasized. in this article, with interpretation of the letter of Nahj perspective the concept of the rule of Imam Ali's. time wrote letters Imam ruling. and pay attention to the ideals and objectives, to devise practical techniques has created the public arena. In this study, we have examined the three branches of governmentality: armani techniques, the place techniques and otherness construction techniques. to be analyzed The network of power relations and political positions of Imam whether institutional practices and rational problem solving is proposed.