چکیده:
بازتاب انقلاب اسلامی در جوامع مختلف، امری ظاهر و آشکار است که نیاز به اثبات ندارد و اندک کنکاش در جوامع مختلف، ما را به کشف و شهود این بازتاب رهنمون می کند. درباره بازتاب انقلاب، نظرات مختلفی ارائه شده است که بر مبنای تفکرات غربی است و با هستی شناسی اسلامی سازگار نیست و رویکرد جامعی را در این باب عرضه نمی دارد که در این مقال به نقد و تبیین این نظریات پرداخته ایم. نظام نوری شیخ اشراق ساختار متناسبی برای نظریه بازتاب دارد. بنابراین تلاش شد بر مبنای ویژگی های نور در هستی شناسی او به بررسی نظام ایجاد شده پس از انقلاب اسلامی در ایران و تشابه این دو نظام بپردازیم. براساس این تشابه نظریه پردازی در مورد بازتاب انقلاب اسلامی تبیین می گردد. سپس به دو ویژگی مهم انقلاب اسلامی، یعنی انقلاب بر پایه ایدئولوژی دینی و استکبارستیزی اشاره کرده ایم. در بخش بعد به ویژگی های نور و بازتاب انقلاب اسلامی اشاره می شود که عبارتند از: مبدا فراگیر، پویایی، عدم حصر جغرافیایی و عدم حصر زمانی.
The reflection of Islamic Revolution in different societies is clear, needless of any reason and a little consideration in different societies make us aware of the fact. So various views have been presented on the effect of Islamic Revolution in other societies; yet, as they are founded on the Western thought, disagree with Islamic ontology and may not be known comprehensive, the paper has viewed them critically. The suggestion of the paper lies in the light system of Shaykh IAshraq. Such being the case, the paper has tried to study the system caused by Islamic Revolution in Iran ant its similarities to the particularities of light in the philosopher`s ontology. On this basis, the reflection of Islamic Revolution has been explained as a theory. Then, two particularities of the Revolution including its states of being religious and anti cruel have been qualified. Finally, such states as all-embracing, dynamic, not being embedded in a definite place or time are counted as common properties of light and the Revolution.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله برآنیم تا با تبیین نور بودن ـ به معنای ظهور ـ انقلاب اسلامی، مسیر متعالی و اثرگذاری را برای ارائه نظریه بازتاب که متناسب با جریان دینی است، فراهم آوریم.
انقلاب اسلامی در ایران جریانی است با نگاه شیعی که تکمیلکننده نهضتهای اسلامی قبل از خود میباشد که توانسته است بهعنوان مرکزیت جریان دینی در دوران معاصر مطرح شود (ویژگی مبدأ فراگیر) جریان دینی طبق نظام نوری، جریان حیاتمندی است که با جریان ظلمت و بیبهره از حیات مبارزه میکند و براساس رفتار نوری و بر اثر بازتاب، جوامع اسیر در ظلمت را به سمت نور رهنمون میسازد (ویژگی پویایی) مرتبه بعدی در نظریهپردازی بازتاب، «انقلاب اسلامی» است که از مرتبه بالاتر خود، یعنی «دین اسلام» بازتاب یافته است و از اشراقات دین اسلام بهره برده است.
همانطور که نور، امری بدیهی است و در اثبات آن نیاز به استدلال نیست، پدیده بازتاب نیز که از انقلاب اسلامی سرچشمه گرفته است، امری بدیهی است و اندک تأملی در آثار آن در جوامع دیگر، چه دینی و چه غیردینی، این مسئله را عیان میکند.
همانگونه که تمایز عوالم نوری به خود نور بود و شدت و ضعف نور سبب تمایز میشد در این مسئله نیز کمال و نقص بازتاب، تمایزدهنده در مراتب بازتابی انقلاب اسلامی است.
دینی و فطری بودن و ضد نظام سلطه بودن، انقلاب اسلامی جوامعی را که این دو مؤلفه را داشتهاند تحت تأثیر خود قرار داده است.