چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تحول مثبت نوجوانی و رضایت از زندگی با نگرش به مواد مخدر در دانش آموزان انجام شد. روش: این پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر قم بودند که نمونه ای به حجم 385 نفر (198 نفر دختر و 187 نفر پسر) به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از پرسش نامه های تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران، نگرش سنج مواد مخدر رضایی و همکاران و رضایت از زندگی داینر و همکاران استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد که بین مولفه های تحول مثبت نوجوانی و نگرش به مواد مخدر و بین مولفه های نگرش به مواد مخدر و رضایت از زندگی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که مولفه های ارتباط، منش، مراقبت و رضایت از زندگی به ترتیب بیشترین سهم را در پیش بینی نگرش به مواد مخدر در دانش آموزان دارند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این یافته ها، ضرورت توجه به منابع و سرمایه های تحول مثبت نوجوانی و رضایت از زندگی را در کاهش اعتیاد و گرایش به مواد مخدر دانش آموزان مورد تاکید قرار داد.
Objective: The aim of this study was to investigate the relationship of positive youth development and life satisfaction with attitude toward substance use in high school students of Qom city.
Method: This study was a descriptive research، which falls within the category of correlational studies. The senior high school students of Qom city constituted the statistical population of this study، among whom the number of 385 students (198 girls and 187 boys) was selected through multistage cluster sampling. The participants completed Geldhof et al.'s Positive Youth Development Scale، Diener et al.'s Satisfaction with Life Scale، and Rezaee et al.'s Attitude toward Substance Use Questionnaire.
Results: Pearson correlation results indicated that the components of positive youth development has a significant negative relationship with attitude toward substance use. In addition، a significant negative relationship was observed between the components of attitude toward substance use and life satisfaction. Stepwise regression analysis revealed that the components of positive youth development (connection، character، and caring) and life satisfaction respectively make the highest contribution to the prediction of attitude toward substance use.
Conclusion: The current research findings emphasized the need for attention to the assets and resources of positive youth development and life satisfaction as the effective factors in reducing addiction and substance use among students.