چکیده:
امروزه مدیریت و برنامه ریزی برای کاهش آثار مخرب ناشی از وقوع بحران ها به یکی از چالش های اصلی دولت ها تبدیل شده است. برنامه ریزی برای پیشگیری از وقوع حوادث از یک سو و تصمیم گیری های درست برای کاهش آثار ناشی از وقوع بحران از سوی دیگر اهداف کلیدی مدیریت بحران هستند. مسئله کوتاه ترین مسیر همیشه یکی از کاربردی ترین مسائل در آنالیزهای مکانی در حمل و نقل و همچنین سیستم های خدماتی مکان مبنا بوده است. با توسعه و پیشرفت روزافزون این سیستم ها با توجه به پیچیدگی های مدل های ریاضی و ساختار شبکه ای، الگوریتم های مختلفی برای مسیریابی بهینه با توجه به پارامترها و خصوصیات و ساختار شبکه ارائه شده است. لذا پژوهش حاضر به مسیریابی خودروهای امدادی (آتش نشانی و اورژانس) با فرض احتمال سالم بودن و همچنین خرابی مسیرهای ارتباطی در زمان وقوع بحران در شهر مشهد پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و برای تحلیل داده ها از نرم افزار ArcGIS و دستور تحلیل شبکه استفاده شده است. در تحقیق حاضر برای مسیریابی تسهیلات امدادی، شش مکان مهم به لحاظ جمعیتی و استراتژیک (پایانه مسافربری، صدا و سیما، دانشگاه فردوسی، هتل پارس، نمایشگاه بین المللی و ایستگاه مترو طبرسی) انتخاب شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به طور میانگین اورژانس در فاصله زمانی 9/5 دقیقه و آتش نشانی در فاصله زمانی 4 دقیقه به محل وقوع حوادث (مکان های تعیین شده) خواهند رسید. اما با در نظر گرفتن احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی این زمان برای اورژانس 9/9 دقیقه و برای آتش نشانی دقیقه خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"نوآوری این تحقیق نسبت به تحقیقات پیشین ، استفاده از الگوریتم های مسیریابی تحلیل شبکه در GIS، به منظور شبیه سازی مسیرهای بهینه برای خودروهای امدادی (اورژانس و آتش نشانی) با احتمال سالم بودن مسیرهای ارتباطی و همچنین با فرض احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی به وسیله ریزش پل های (غیرهمسطح )، تخریب ساختمان های بلند مرتبه ، انفجار پمپ بنزین ، ایستگاه های تقلیل فشار (T.
از محل استقرار برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان ازجمله تصمیم گیریهای مهم ، در مدیریت آثار مخرب ناشی از وقوع بحران است (ارکات و همکاران ، ١٣٩٤: ٩٧-٩٦)؛ زیرا رسیدن سریع خودروهای امدادی به محل حادثه و انجام کمک های اولیۀ موردنیاز درصحنۀ حادثه ، سهم بسیار زیادی در کاهش مرگ ومیر دارد ( :٢٠١٤ ,Lee et al ١١٣٧٠-١١٣٤٨).
بر همین اساس در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از الگوریتم های مسیریابی تحلیل شبکه ١ در GIS به مسیریابی بهینه خودروهای امدادی (اورژانس و آتش نشانی) در زمان وقوع حوادث ، به منظور کاهش تلفات انسانی در شهر مشهد پرداخته شود.
/ شکل ٧- مشکلات مسیریابی برای الگوریتم دیکسترا و راه حل دوگان خطی آن منبع : (٣٤٥ :٢٠٠٢ ,Winter) یافته های تحقیق پیاده سازی مدل لجستیک امدادرسانی بر روی شبکۀ حمل ونقل شهری مشهد با استفاده از نرم افزار ArcGIS انجام گرفته است .
در تحقیق حاضر به پیاده سازی الگوریتم های مسیریابی تحلیل شبکه در مدیریت بحران به منظور مسیریابی تسهیلات امدادرسانی با فرض احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی در زمان بحران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در شهر مشهد پرداخته شد."