خلاصه ماشینی:
"حال،به تشریح این چهار مورد و کیفیت استفاده از آنها میپردازیم: کتابهای«راهنمای مطالعه»و«کار» را که فعلا توسط بخش خصوصی در حال طراحی و تدوین و با پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در حال انتشار است، میتوان نوع برتر از کتابهای کمکدرسی تسهیلکننده فهم کتاب درسی دانست که کموبیش، پر از تست و پرسشهای آمادهسازی برای عبور از نظام سنجش حاکم است الف-1-مواد آموزشی یک طرح آموزشی پیشرفته:این مواد،کموبیش،مفهوم«بسته آموزشی»پیشرفته را دارند.
متاسفانه، بیخبری برنامهریزان و مترجمان اینگونه کتابهای درسی و کمکدرسی ایرانی از تنوع در گرایشهای پیشبینی شده در برنامههای ملی کشورهای توسعهیافته و همچنین،عدم تشخیص مسیرهای گوناگون نظام رسمی سنجش آنها،این پندار نادرست را به وجود آورده است که هر آنچه در کتاب خارجی یک مقطع تحصیلی وجود دارد،جزو تکالیف تحصیلی تمامی دانشآموزان آن مقطع به شمار میرود ناآگاهی از اینگونه ریزهکاریها،روی دقت و اعتبار فرآیند ارزیابی کتابها و مباحث ترجمه شده،اثر میگذارد.
اما در مورد چگونگی استفاده از کتابهای درسی و کمکدرسی که اغلب آنها در کشورهای خارجی به وسیله بخش خصوصی تولید میشود،باید گفت که دانشآموزان این کتابها را به عنوان وسیله و ابزاری برای انجام تکالیف عملی طرحریزی شده توسط معلم،به کار میبرند.
در واقع،نظام حاکم،کتاب محور است و نه عملکرد محور این کتابها فقط تا حدودی، دانشآموزان را در عبور موفقیتآمیز از سد متاسفانه،بیخبری برنامهریزان و مترجمان اینگونه کتابهای درسی و کمکدرسی ایرانی، از تنوع در گرایشهای پیشبینی شده در برنامههای ملی کشورهای توسعهیافته و همچنین،عدم تشخیص مسیرهای گوناگون نظام رسمی سنجش آنها، این پندار نادرست را به وجود آورده است که هر آنچه در کتاب خارجی یک مقطع تحصیلی وجود دارد، جزو تکالیف تحصیلی تمامی دانشآموزان آن مقطع به شمار میرود سنجش کمک میکند."