چکیده:
هدف: هدف پژوهش تعیین و مقایسه نشخوار فکری، نشانه های اضطراب و افسردگی در افراد دچار لکنت زبان، اضطراب اجتماعی و بهنجار بود.
روش: روش پژوهش علی-مقایسه ای و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع داده شده به گفتار درمانگر به تعداد ۴۸ نفر؛ کلیه نوجوانان پسر دارای اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه کننده به مراکز خصوصی خدمات روان پزشکی شهر همدان در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۳ به تعداد ۳۷ نفر؛ و نیز تمامی دانش آموزان پسر بهنجار مدارس مقطع متوسطه شهر همدان به تعداد ۱۲۳۴۷ نفر بود. از هر گروه ۱۸ آزمودنی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و از پرسشنامه های افسردگی بک (1996) اضطراب بک (1990)، مقیاس پاسخ های نشخواری (۱۹۹۱) و پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیت شناختی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد نشانه های اضطراب، افسردگی و نشخوار فکری در افراد دچار لکنت زبان و اضطراب اجتماعی بیشتر از افراد بهنجار و همچنین میانگین نمرههای نشخوار فکری افراد دچار لکنت زبان بیشتر از افراد دچار اضطراب اجتماعی است.
نتیجه گیری: با توجه به وجود نشانه های افسردگی، اضطراب و پاسخ های نشخواری در نوجوانان دچار لکنت زبان لزوم توجه به این نشانه ها در برنامه های پیشگیری و درمانی بیش از پیش آشکار می شود.
خلاصه ماشینی:
روش : روش پژوهش علي-مقايسه اي و جامعه آماري کليه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع داده شده به گفتار درمانگر به تعداد ٤٨ نفر؛ کليه نوجوانان پسر داراي اختلال اضطراب اجتماعي مراجعه کننده به مراکز خصوصي خدمات روان پزشکي شهر همدان در سه ماهه سوم سال ١٣٩٣ به تعداد ٣٧ نفر؛ و نيز تمامي دانش آموزان پسر بهنجار مدارس مقطع متوسطه شهر همدان به تعداد ١٢٣٤٧ نفر بود.
American psychiatric association (APA) ٩٨ فصلنامه روان شناسي کاربردي/ سال ٩/ شماره ٢(٣٤)/ تابستان ١٣٩٤ اضطراب اجتماعي يکي از انواع اختلال هاي اضطرابي است که با ترس پايدار از شرمندگي و مورد ارزيابي منفي واقع شدن در موقعيت ها و عملکردهاي اجتماعي تعريف شده است (انجمن روان پزشکي آمريکا، ٢٠١٣).
اين عامل در اختلال هايي مانند وسواس فکري-عملي، افسردگي، اضطراب فراگير و اختلال استرس پس از سانحه بررسي شده است ، استنتاج از پژوهش ها نشان مي دهدکه نمره هاي نشخوار فکري بر اساس مقياس پاسخ هاي نشخواري، با ميزان اضطراب و علائم مختلط اضطراب و افسردگي رابطه مستقيم دارد (نولن ، هوکسيما، ٢٠٠٠)؛ که منجر به رشد درمان هاي مبتني بر نشخوار فکري و فراشناختي بر اختلال هاي اضطرابي شده است (بهادري، جهان بخش ، جمشيدي، عسکري، ١٣٩٠).
گرچه مطالعات زيادي به وجود اضطراب و اختلال هاي اضطرابي در افراد دچار لکنت زبان اشاره کرده اند اما در اين پژوهش هدف مطالعه در مورد نمونه ايراني بود.
از ديگر يافته هاي اين پژوهش وجود نشخوار فکري بيشتر در بين نوجوانان دچار لکنت زبان نسبت به نوجوانان دچار اختلال اضطراب اجتماعي بود.