چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش مولفههای رهبری خدمتگزار مدیران در پیش بینی و تبیین
مولفه های رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کل کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر» و بیمارستانهای تحت پوشش آن در سال 1392 به تعداد 483 نفر بود که تعداد 170 نفر به روش طبقهای نسبتی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج نشان داد که میزان رهبری خدمتگزار مدیران و رفتار شهروندی کارکنان «دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر» در حد متوسط است. زیرمولفه های خدمت رسانی، قابلیت اعتماد و مهرورزی رابطه مثبت و معن اداری با رفتار مدنی و ادب و ملاحظه دارند؛ اما زیرمولفه مهرورزی رابطه منفی و معکوس با جوانمردی دارد؛ همچنین زیرمولفه تواضع و فروتنی رابطه مثبت و معنادار با ادب و ملاحظه و رابطه منفی و معکوس با وجدان کاری دارد. مولفه های رهبری خدمتگزار توانایی پیش بینی و تبیین ادب و ملاحظه را به میزان مناسب و رفتار مدنی را به میزان نسبتا قابل قبولی دارند. به جز بر حسب جنسیت، تفاوت معن اداری بین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر حسب سن، سابقه کاری و مقطع تحصیلی آن ها مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش حاضر، بر اساس مطالب عنوان شده ، اثر رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی بررسی شده است ؛ بنابراین در این پژوهش پاسخگویی به سؤال های زیر مدنظر قرار بوده است : سؤال اول : آیا بین مؤلفه های رهبری خدمتگزار با مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی رابطه برقرار است ؟ سؤال دوم : سهم مؤلفه خدمت رسانی در پیش بینی مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی چقدر است ؟ سؤال سوم : سهم مؤلفه تواضع و فروتنی در پیش بینی مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی چقدر است ؟ سؤال چهارم : سهم مؤلفه قابلیت اعتماد در پیش بینی مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی چقدر است ؟ سؤال پنجم : سهم مؤلفه مهرورزی در پیش بینی مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی چقدر است ؟ سؤال ششم : آیا رفتار شهروندی سازمانی بر حسب جنسیت ، سن ، سابقه کاری و مقطع تحصیلی کارکنان تفاوت معناداری دارد؟ با توجه به سؤال های مطرح شده ، الگوی مفهومی پژوهش حاضر به صورت شکل ١، است .
٥. تحلیل داده ها و یافته ها سؤال اول : آیا بین مؤلفه های رهبری خدمتگزار با مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی رابطه برقرار است ؟ در تحلیل این سؤال از آمار توصیفی و ماتریس همبستگی پیرسون استفاده شد که در جدول ١، ارائه شده است .
نتایج سؤال دوم تا پنجم نشان داد که مؤلفه های رهبری خدمتگزار توانایی تبیین دو مؤلفه ادب و ملاحظه را به میزان مناسب و رفتار مدنی را به میزان نسبتا قابل قبولی در رفتار شهروندی سازمانی دارند؛ اما نکته قابل توجه وجود رابطه منفی و معنادار بین مؤلفه های تواضع و فروتنی با جوانمردی و همچنین مهرورزی با وجدان کاری است .