چکیده:
یکی از عوامل موثر بر کارایی و اثربخشی در هر سازمان، فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی سیستمی از ارزشهای مشترک است که سازمان را از سازمانهای دیگر متمایز میسازد. این ارزشها میتوانند تعهد را در میان کارکنان ایجاد نمایند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر و نقش ارزشهای سازمانی در ایجاد تعهد سازمانی در بانک ملت میپردازد. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان بانک ملّت شهرستان تهران و روش نمونهگیری طبقهای تصادفی است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد، نظرات 278 نفر از کارمندان در سطح شهرستان تهران جمعآوری و جهت تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان میدهد، از بین ابعاد چهارگانه ارزشهای سازمانی، بعد روانی مشتمل بر شاخص رشد و تعالی سازمانی و بعد عاطفی مشتمل بر عزّتنفس سازمانی و روابط سازمانی بر تعهد کارکنان تاثیرگذار هستند؛ امّا بعد معنوی مشتمل بر خدمترسانی، بالندگی سازمان و انسجام درونی و بعد فیزیکی مشتمل بر بقای سازمانی بر تعهد کارکنان بیتاثیر است. نتایج، فرضیه اصلی پژوهش را مبنی بر وجود رابطه معنیدار بین ارزشهای سازمانی و تعهد سازمانی تایید میکنند
خلاصه ماشینی:
Meyer and Allen اما از انتظارکشیدن در سر میزها یا به طورکلی از همان شغلی که دارند متنفر باشند ( Greenberg ٢٠٠٠ ,and Baron)، دوم اینکه پژوهش ها نشان داده است که تعهد سازمانی با پیامدهایی از قبیل رضایت شغلی (١٩٨٤ ,Bateman and Stasser)، حضور، رفتار سازمانی فرا اجتماعی (١٩٨٦ ,O'Reilly and Chatman) و عملکرد شغلی (١٩٩٣ ,Meyer and et.
از ارزش ها تعریف های زیر ارائه شده است : ادراک مطلوبیت ها با حدهایی درباره راه های پسندیده یا ناپسند رفتاری یا حالت نهایی مطلوب (١٩٩٥ ,Feather)؛ رفتار شناختی که اولویت های فردی را توضیح میدهد (٢٠٠٣ ,Renner)؛ اولویت ها و رجحان هایی برای نتایج به خصوص (١٩٨٩ ,Staub)؛ باوری که بر اساس آن فرد طبق اولویت های خود عمل میکند (١٩٦٣ ,Allport)؛ اعتقاد بادوامی که حالت نهایی نامیده میشود (١٩٧٣ ,Rokeach).
ابعاد ارزش ها، متغیرها و شاخص ها (٢٠١١ ,Suppiah and Sandhu) (رجوع شود به تصویر صفحه) با مدنظر قرار دادن چهار بعد ارزش های سازمانی، فرضیه های فرعی پژوهش حاضر به شرح زیر تدوین شد: ـ ارزش های معنوی بر تعهد سازمانی در میان کارکنان بانک ملت تأثیر دارد.
شاخص های نیکویی برازش مدل (رجوع شود به تصویر صفحه) همچنین مدلسازی معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیه اصلی پژوهش ؛ یعنی تأثیر مثبت و معنادار ارزش های فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی در میان کارکنان بانک ملت استفاده شد، نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی پژوهش در اشکال شش و هفت نشان داده شده است .
٢. تأییدشدن تأثیر ارزش روانی بر تعهد سازمانی نشان میدهد که نیازهای این سطح برای کارکنان از اهمیت برخوردار است .