چکیده:
هدف پژوهش حاضر استقرار و پیادهسازی نظام آموزش استاندارد محور مدیران در سازمان شهرداری تهران است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- پیمایشی است، که در آن 140 نفر از مدیران شهرداری در سطح استان تهران در سال 1390 بهروش تصادفی ساده مورد بررسی قرار گرفتند. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محققساخته در مورد نمونه انجام گردید. روایی ابزار با استفاده از نظر اساتید مرتبط با موضوع پژوهش با کمک روش تحلیل مولفههای اصلی و برازش مدل اندازهگیری متغیرهای نهفته با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت و جهت تعیین پایایی آن از روش آلفای کرانباخ استفاده شد که نشاندهنده پایایی (79/0= R) است و میتوان گفت ابزار از ویژگی پایایی مناسب برخوردار است. دادههای بهدست آمده با استفاده از الگوی معادلات ساختاری تحلیل گشت و الگوی پیشنهادی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که ابعاد راهبردهای آموزش، فرایندهای آموزش، نتایج آموزش دارای رابطه مثبت و معنادار با نظام آموزش مدیران هستند. علاوه بر این، اجرای الگوی معادلات ساختاری نشان داد که دادهها با الگوی پیشنهادی برازش دارند (0.92= GFI، 0.91= AGFI، 0.93= CFI، 0.88 = NNFI، 0.031MSEA= )؛ این بدان معناست که رابطه تمامی ضرایب مسیر پیشنهادی الگو نیز معنادار بوده است (p<0.01).
The main purpose of present study is
deploy is to deploy and implement standard –
oriented educational system for managers in Tehran
municipality organization. This study is survey /
descriptive are and covers 140 managers of
Tehran’s municipality organization in 1390 which
have been studied by researcher- made
questionnaire. Validity of this tool have been
analyzed by the opinions of university’s faculty
members who are related some how with this
research and principal components analysis and
fitting of measurement model of hidden variables
have been analyzed by factor analysis. Its
reliability is (R= %70) according To chronbach’s
alpha method. It can be said that its reliability is
reasonable. Obtained data and proposed model
have been tested by structural equation model. The
results indicate that there is a positive and
significant relationship between dimensions of
learning strategies/ learning processes and results
with manager's educational system. More over/
implementation of structural equation model
indicated there is a fitting between data and
proposed model (GFI=0.91, GFL=0.93, CFI=
0.92). It can be concluded that there is a significant
relationship between the coefficients of proposed
model (p<0.01).
خلاصه ماشینی:
"مروری بر مطالعات انجام شده نشانگر این امر می باشد کـه بـر طبـق تحقیقـات انجـام گرفتـه توسط محمدی ، ١٣٨٨؛ عابدینی ، ١٣٨٧؛ یاسینی ، ١٣٨٨؛ آل آقا، ١٣٧٢؛ زمینه های به کـارگیری آموزش مدیران در سازمان های مورد بررسی در حد پایین قرار دارد اما بر خلاف نتـایج تحقیقـات صورت گرفته در بالا نتایج مطالعات وفادار، ١٣٨٨؛ مک کاون ، ٢٠٠٧؛ خاتمی ، ١٣٨٧؛ ایمان زاده ، ١٣٨٦؛ کــوئین و اســپریتزر، ١٩٩١؛ ربیعــی ، ١٣٨٨؛ کتینگــر و گــرور، ١٩٩٥؛ امیــری ، ١٣٨٦؛ کرمیانی ، ١٣٨٧؛ مجتهد، ١٣٨٢؛ نجفی ، ١٣٨٧؛ سعیدی رضـوانی ، ١٣٨٦؛ سـیدجوادین ، ١٣٨٥؛ رحمانی ، ١٣٨٨؛ نادری خورشیدی ، ١٣٨٤؛ حجازی ، ١٣٨٧؛ همسو با نتایج تحقیق است و بیانگر وجود اثر مثبت و معنادار راهبردها، فرایندها و نتایج بر آموزش مدیران می باشند و نشانگر مناسب بودن زمینه های آموزش مدیران می باشد.
مدل مفهومی تحقیق نظر بر اهمیت موضوع آموزش مدیران ، این پژوهش بـرآن اسـت تـا سـازمان شـهرداری را از حیث برخورداری از مولفه های آموزش مدیران مورد مطالعه قرار دهد و در نهایت پس از مطالعه و بررسی کامل ادبیات نظری و نظرات متخصصان موجـود در ایـن زمینـه مـدل مفهـومی آمـوزش مدیران که شامل ابعاد راهبردها (مولفه های رهبری ، برنامه ریزی استراتژیک و فرهنگ )؛ فراینـدها (مولفه های نیازسنجی ، طراحی ، برنامـه ریـزی ، اجـرا و ارزشـیابی ) و نتـایج (مولفـه هـای واکـنش ، یادگیری ، رفتار و نتایج سازمانی ) می باشد تدوین گردید."