چکیده:
به منظور بررسی رابطه بین صداقت علمی دانشجویان با پیشرفت تحصیلی آنان، پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران انجام شد. نمونه آماری مشتمل بر364 نفر بود، که از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه صداقت علمی و معدل آخرین ترم گذرانده شده دانشجویان برای پیشرفت تحصیلی استفاده گردیده است. برای بررسی پایایی پرسشنامه صداقت علمی، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که 84% بدست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در قسمت آمار توصیفی دادههای بدست آمده به صورت جداول و نمودارها، فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ارائه شد و در قسمت آمار استنباطی، از آزمون همبستگی پیرسون و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که بین صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی همبستگی وجود دارد. همچنین میان دانشجویان دختر و پسر از نظر میزان صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی تفاوت وجود دارد. میان دانشجویان کارشناسی و ارشد از نظر پیشرفت تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد اما بین آنها از نظر صداقت علمی تفاوت وجود دارد. میان دانشجویان کارشناسی ترم پایین(سال اول و دوم) و ترم بالا (سال سوم و چهارم) از نظر صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد. بین دانشجویان دانشکده فنی و دانشکده مدیریت از نظر میزان پیشرفت تحصیلی و صداقت علمی تفاوت وجود دارد.
In order to identify the relationship
between academic honesty and academic
achievement, an exploratory research with a
correlational approach was conducted among the
students of Science and Research branch of Islamic
Azad University of Tehran, Iran. The sample
included 364 students whom were selected using
stratified random sampling. For gathering the data, a
questionnaire, namely academic honesty
questionnaire and the average of latest semester of
students were exploited. The validity of the
questionnaire was calculated with Cronbach’s alpha
which was 84%. The data was analyzed using the
SPSS software in two statistical levels, descriptive
and inferential. In descriptive level the gathered
information was presented as tables and diagrams of
frequencies, means and standard deviations, as for the
inferential level, Pearson Correlation and
Independent T-test was conducted. The results
showed that there is significant relation between
academic honesty and academic achievement. in
terms of academic honesty and academic
achievement between male and female students, there
is a significant relationship as well. Furthermore,
exploring such factors as academic honesty and
academic achievement between senior and junior
students, no significant difference was found. Also,
between the engineering faculty students and
management faculty students there was a significant
difference academic achievement wise and academic
honesty wise.
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجه گیری طبق یافته های مورد اشاره در جدول شماره یک گروه نمونه شرکت کننده در پژوهش شاخص های مربوط به به کارگیری صداقت علمی را با میانگین ٢٤,٩٦ و میانگین پیشرفت تحصیلی را ١٦,٥٥ ارزیابی نمودند که نشان می دهد این عامل در بین دانشجویان در وضعیت خوب تا خیلی خوبی قرار دارد و برای تعمیم این نتیجه به کل جامعه آماری و به دست آوردن میزان همبستگی بین صداقت علمی و پیشرفت تحصیلی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید که طبق یافته های مورد اشاره در جدول سطح معناداری محاسبه شده در این آزمون برابر با «٠٠.
براساس یافته های مورد اشاره در جدول شماره یک گروه نمونه شرکت کننده در پژوهش شاخص های مربوط به به کارگیری صداقت علمی را با میانگین ١٢,١٠ ارزیابی نمودند که نشان می دهد این عامل نیز در بین دانشجویان در وضعیت خوبی قرار دارد و برای تعمیم این نتیجه به کل جامعه آماری و به دست آوردن میزان همبستگی بین عدم تقلب و پیشرفت تحصیلی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید که طبق یافته های مورد اشاره در جدول سطح معناداری محاسبه شده در این آزمون برابر با «٠٠.
طبق یافته های مورد اشاره در جدول شماره یک گروه نمونه شرکت کننده در پژوهش شاخص های مربوط به به کارگیری عدم سرقت ادبی را با میانگین ١٣,٣ ارزیابی نمودند که نشان می دهد این عامل در بین دانشجویان در وضعیت خوبی قرار دارد و برای تعمیم این نتیجه به کل جامعه آماری و به دست آوردن میزان همبستگی بین عدم سرقت ادبی و پیشرفت تحصیلی از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید که طبق یافته های مورد اشاره در جدول سطح معنا داری محاسبه شده در این آزمون برابر با «٠١."