چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، مطالعه نقش ویژگیهای شخصیتی و شغلی در پیش بینی تعهد سازمانی معلمان میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه معلمان زن رسمی و قراردادی مدارس ابتدایی دخترانه دولتی شهر سبزوار می باشد. از این مجموع، 175 نفر با روش نمونه گیری سهمیه ای به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی نئو، پرسشنامه ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام و پرسشنامه محقق ساخته تعهد سازمانی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که تعهد سازمانی معلمان در ابعاد تعهد به آموزش و پرورش، تعهد به مدرسه، تعهد به همکاران و تعهد به وظایف آموزشی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. علاوه بر این نتایج نشان دادکه تعهد سازمانی معلمان همزمان از طریق تعامل ویژگیهای شخصیتی و شغلی آنان قابل پیش بینی نیست. این درحالی است که ویژگی شخصیتی برون گرایی و ویژگیهای شغلی تنوع مهارت، اهمیت شغل و بازخورد در تحلیل های جداگانه قادر به پیشبینی تعهد سازمانی معلمان می باشند.
The purpose of this study is to examine the role of Personality Characteristics and job characteristics in Predicting organizational commitment of teachers. For this purpose, the correlation research method was used. 175 of the elementary school female teachers were selected as the sample. Three questionnaires were used for collecting data including NEO Personality characteristics questionnaire, Hackman and Oldham Job Characteristics questionnaire and organizational commitment questionnaire. The Results of this study showed organizational commitment of teachers including commitment to education, school commitment, commitment to colleagues and commitment to teaching duties is in good condition. In addition, the results showed that teachers’ organizational commitment can’t be predicted simultaneously through Personality and job characteristics. While, personality characteristic of extraversion and the job characteristics of diversity of skills, job importance and feedback are able to predict organizational commitment of teachers in the separate analysis.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه و تضمین سلامتی و نشاط آن ها عمدتا از وظایف نظام آموزشی هر کشور است ، موضوع تعهد سازمانی در این نظام به عنوان نهادی که رسالت تربیت نسل آینده جامعه را به دوش دارد، از حساسیت بیشتری برخوردار است ؛ زیرا چنین نهادی برای توسعه و پیشرفت به کارکنان متعهد و مسئولیت پذیر نیاز دارد تا علاوه بر ماندگار بودن در طی زمان و جلوگیری از هزینه های مجدد، کار مفید بیشتری در قبال مشاغل و وظایف محوله انجام دهند (ثناگو، نیکروش و دباغی، ١٣٨٤).
به همین دلیل ، مطالعه ویژگیهای شخصیتی و شغلی معلمان و نقش این دو در تعهد سازمانی به عنوان عاملی اثرگذار بر کارایی سازمان های آموزشی دارای ضرورت و اهمیت ویژه ای است .
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این پژوهش ، بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و شغلی در پیش بینی تعهد سازمانی معلمان مدارس ابتدایی بود.
هم چنین ، نتیجه این پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین ویژگیهای شغلی و تعهد سازمانی با نتایج تحقیق چانگ و لی (٢٠٠٦)، سیو لی (٢٠١٠)، امیدی ارجنکی (١٣٨٧)، عباسی و سلیمانی (١٣٨٩) و خوشنود (١٣٩٠) همسو میباشد.
این تحقیقات نشان میدهند که تعهد سازمانی معلمان از طریق ویژگیهای شغلی و ابعاد آن قابل پیش بینی است .
نتایج این پژوهش ها نشان دادند که بین ویژگی های شخصیتی و شغلی با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.