چکیده:
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به بهبود تعهد سازمانی از منظر رهبری توزیعی و با نگاه به عزتنفس سازمانی انجام شد. ابتدا نقش میانجی عزتنفس سازمانی در تاثیر رهبری توزیعی مدیران بر تعهد سازمانی معلمان بررسی شد؛ و در ادامه به آزمون نقش تعدیلگری جنسیت در این الگو پرداخته شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی با رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهر خرمآباد به تعداد 1258 نفر بود که حجم نمونه 278 نفر با استفاده از جدول مورگان و با توجه به حداکثر پارامترهای آزاد در مسیرهای فرض شده مدلهای معادلات ساختاری پژوهش؛ به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامههای رهبری توزیعی، عزتنفس سازمانی و تعهد سازمانی بود که روایی سازه، و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 و AMOS23 تحلیل شدند. تحلیل نقش میانجی عزتنفس سازمانی نشان داد رهبری توزیعی مدیران علاوه بر تاثیر مستقیم خود بر تعهد سازمانی معلمان؛ بهواسطه عزتنفس سازمانی معلمان، دارای نقش غیرمستقیم در تبیین تعهد سازمانی آنان است. تحلیل گروههای چندگانه نیز نشان داد که متغیر جنسیت تاثیر رهبری توزیعی مدیران بر عزتنفس سازمانی معلمان را تعدیل میکند.
The present study was made with the aim of improving organizational commitment from the perspective of distributed leadership and with a view to perceptions of organizational-based self-esteem. First the role of mediator, meaning organizational-based self-esteem in the impact of distributed leadership Principals on organizational commitment teachers was investigated. Then, continue to test the role of gender as a mediator in the model was reviewed. The current study is a descriptive-correlational research with Structural Equation Modeling (SEM) approach. The population of the study consisted of all elementary school teachers in Khorramabad city (1258 teachers), the selected sample included 278 teachers using Morgan table; and with a view to a maximum of free parameters in assumed routes structural equations models study; was chosen by random stratified sampling method. Data were collected through questionnaires distributed leadership, organizational-based self-esteem and organizational commitment that constructs validity and reliability using Cronbach's alpha and composite reliability was confirmed. The data were analyzed using the software SPSS23 and AMOS 23. Analyzing the role of organizational-based self-esteem as a mediator showed distributed leadership principals, in addition to their direct impact on organizational commitment teachers; by organizational-based self-esteem of teachers, has an indirect role in explaining their organizational commitment. Multiple groups’ analysis also showed that the gender variable of teachers modifies the effect of distributed leadership principals on organizational-based self-esteem teachers.
خلاصه ماشینی:
"Lee & peccei ٢) رهبری توزیعی مدیران بر عزت نفس سازمانی معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر خرم آباد تأثیر دارد.
نتایج آزمون t تک گروهی: (میانگین نظری متغیرهای رهبری:٣ تعهد:٤ عزت نفس :٣) رجوع شود به تصویر صفحه ** معنیداری در سطح خطای یک درصد نتایج ارائه شده در (جدول ٥) ؛ نشان دهنده ی این است که مقدار آزمون تی یک طرفه در سطح خطای یک درصد معنادار میباشد؛ بنابراین میتوان با احتمال ٩٩ درصد اظهار کرد که وضعیت موجود متغیرهای رهبری توزیعی مدیران ، تعهد سازمانی و عزت نفس سازمانی در بین معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر خرم آباد بالاتر از مقدار متوسط میباشد.
در نتیجه فرضیه چهارم تحقیق مبنی بر اینکه ، متغیر عزت نفس سازمانی نقش میانجی را در تأثیر رهبری توزیعی مدیران بر تعهد سازمان معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر خرم آباد ایفا میکند، تأیید میشود؛ و با توجه به اینکه فرضیه اول نیز قبلا تأیید شد، میانجیگری جزئی اتفاق میافتد."