چکیده:
توسعه صادرات در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی مستلزم شناخت محصولات بالقوه صادراتی و بازارهای صادراتی است. از این رو، هدف این مطالعه بررسی مزیت نسبی و شناسایی بازار هدف محصولات صادراتی بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی است. نتایج محاسبه شاخصهای مزیت نسبی نشان میدهد که هندوانه، زردآلوی خشک شده و انگور خشکشده دارای بالاترین مزیت نسبی هستند. یافتههای بدست آمده از روش تاکسونومی عددی نشان میدهد که بهترین گزینههای صادراتی برای محصولات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی بهترتیب صادرات زردآلوی خشکشده به ترکیه، صادرات هندوانه به ترکیه، صادرات انگور خشکشده به الجزایر، صادرات انگور خشکشده به تونس، صادرات زردآلوی خشکشده به لبنان، صادرات انگور خشکشده به مصر و صادرات هندوانه به رومانی هستند.
Export expansion in agriculture sector of Azarbayjan Sharghi province needs to know potential export products and export markets. The aim of this study is to examine comparative advantage and to determine target market for agricultural export products of Azarbayjan Sharghi province. The results of comparative advantage indexes show that watermelon، dried apricots and dried grapes have highest comparative advantage. The findings of numerical taxonomy method suggest best export choices for agricultural export products of Azarbayjan Sharghi province are respectively: export of dried apricots to the Turkey، export of watermelon to Turkey، export of dried grapes to the Algeria، export of dried grapes to the Tunisia، export of dried apricots to the Lebanon، export of dried grapes to the Egypt and export of watermelon to the Romania.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به بحث های فوق، هدف این پژوهش ، اولا بررسی مزیت نسبی محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی و ثانیا شناسایی و اولویت بندی بازارهای هدف صادراتی برای مزیت دارترین محصولات استان است .
در این پژوهش ، نخست بررسی میشود که آیا استان آذربایجان شرقی در صادرات یک محصول کشاورزی خاص در کشور مزیت نسبی دارد یا ندارد، به اصطلاح مزیت صادراتی کشوری دارد یا (رجوع شود به تصویر صفحه) که در آن RCAijCمزیت نسبی آشکار شده استان در صادرات کالای i در کشور،Xim ارزش صادرات استان برای کالای i،Xm ارزش کل صادرات استان،Xic ارزش صادرات کالای i کل کشور،Xcارزش کل صادرات غیرنفتی کشور است .
نتایج بدست آمده از روش غربالگری برای محصولات و مقاصد صادراتی منتخب (از مراحل قبلی) به این شرح است : بر اساس شاخص میانگین ارزش واردات برای محصول هندوانه ، کشورهای رومانی (٣١٤١٧٥٠ دلار)، ترکیه (٢١٢٨٧٥٠ دلار) و آلبانی (٣٨٠٠٠ دلار) به ترتیب رتبه های نخست تا سوم را بدست آوردند.
نتایج شاخص تلفیقی برای محصول انگور خشک شده نشان میدهد که کشورهای مصر (٦/٨٧)، تونس (٥/٦٧)، الجزایر (٣/٤٥) دارای مقادیر مثبت هستند و در رتبه های اول تا سوم قرار میگیرند، اما به دلیل منفی بودن شاخص تلفیقی یونان، این کشور حذف میشود.
در ستون نخست در جدول ٣ محصولات منتخب صادراتی (هندوانه ، زردآلوی خشک شده و انگور خشک شده)، در ستون دوم رتبه کشور (بازار هدف) منتخب در صادرات محصول مورد نظر، در ستون سوم بازارهای هدف انتخاب شده و در ستونهای چهارم تا دهم مقدار شاخص ها گزارش شده است ."