چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور بوده است.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس، مشتمل بر2901 نفر بوده است. تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 339 نفر بدست آمده است. روش نمونهگیری از نوع طبقهای نسبی بوده است. جهت گردآوری دادهها، از ابزارهای پرسشنامه غیرساختارمند، نیمه ساختارمند و ساختارمند استفاده شده است. نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و ارتباط بین سه متغیر مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی از ضریب همبستگی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از Spss استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد بین مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیات علمی، همبستگی معنادار وجود دارد.
بحثو نتیجهگیری: مدیریت دانش بهعنوان یک راهبرد آگاهانه موجب خلق دانش، تسهیمدانش، کاربرد دانش شده و خلاقیت، پیش شرط لازم برای بهسازی آموزشی، سازمانی و فردی بوده و بهسازی نیز باعث افزایش عملکرد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور میشود.
Purpose: This study aimed to investigate the relationship between knowledge management with creativity and development of faculty members in distance education universities.
Methodology: The research method was descriptive-correlational. The target population included all faculty members of Iranian distance education universities، including the University of Payam Noor، University of Nasir al-Din al-Tusi، Tehran University، Iran University of Science and Technology، Amirkabir University and Tarbiat Modarres University، consisting of 2901 people. 339 respondents were selected as a sample، based on Cochran's sample size formula. In the qualitative phase، purposive sampling method (non-probability) and on a small stage sampling was stratified. To collect data، a questionnaire tools unstructured، semi-structured and structured has been used. The Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data. the coefficient correction was used to investigate the relationship between three variables of knowledge management، creativity، and development. SPSS was used to analyze the data.
Findings: The results show that there is a significant correlation between knowledge management، creativity، and faculty development.
Conclusion: As a conscious strategy to create knowledge management، sharing، and application of knowledge and creativity، and improve education، organizational and individual faculty members of universities in implementing distance education to increase performance and productivity.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس، مشتمل بر2901 نفر بوده است.
بحثو نتیجهگیری: مدیریت دانش بهعنوان یک راهبرد آگاهانه موجب خلق دانش، تسهیمدانش، کاربرد دانش شده و خلاقیت، پیش شرط لازم برای بهسازی آموزشی، سازمانی و فردی بوده و بهسازی نیز باعث افزایش عملکرد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور میشود.
مدیریت دانش، خلاقیت، بهسازی، اعضای هیأت علمی، دانشگاههای مجری آموزش از دور Purpose: This study aimed to investigate the relationship between knowledge management with creativity and development of faculty members in distance education universitis.
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین سه متغیر مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور و تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش بر خلاقیت و بهسازی آنها انجام شده است.
بین مدیریت دانش با خلاقیت اعضای هیأت علمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور رابطه وجود دارد.
2. بین مدیریت دانش با بهسازی اعضای هیأت علمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور رابطه وجود دارد.
یافتههای تحقیق فرضیه 1: بین متغیر مدیریت دانش با خلاقیت اعضای هیأت علمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور رابطه وجود دارد.
فرضیه2: بین متغیر مدیریت دانش با بهسازی اعضای هیأت علمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور رابطه وجود دارد.
نتایج پژوهش نشان میدهد بین دو متغیر مدیریت دانش و خلاقیت در جامعه آماری همبستگی معنادار وجود دارد.
نتایج ضریب پیرسون نشان میدهد بین دو متغیر مدیریت دانش و بهسازی در جامعه آماری همبستگی معنادار وجود دارد.