چکیده:
هدف: استفاده از نقاشی و داستانسرایی بهعنوان یک شیوه فرافکن در مشخص ساختن مشکلات کودکان از دیرباز روشی حائز اهمیت بوده است. هدف این پژوهش استفاده از آزمونهای اندریافت کودکان و نقاشی فرافکن جهت غربالگری کودکان سازشنایافته بود.
روش: طرح پژوهش علی- مقایسهای بدون گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی کودکان ۳ تا ۱۰ ساله شهرستان سبزوار در تابستان ۱۳۹۲ تشکیل میداد. نمونه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. تعداد افراد نمونه ۲۵ نفر بودند. این کودکان با آزمون اندریافت کودکان و آزمون نقاشی خانه-درخت- آدم مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها به کمک تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: این بررسی نشان داد که شاخصهای سازشنایافتگی نقاشی فرافکن (0/05≥p) و مجموع نیازها (0/05p≤) در تفکیک دو گروه کودکان سازشیافته و سازشنایافته از یکدیگر نقش معناداری دارند، درحالیکه مجموع فشارها در تفکیک دو گروه نقش معناداری ندارد (0/05≤p).
نتیجهگیری: با استفاده از آزمونهای فرافکنی مثل آزمون اندریافت کودکان و نقاشی خانه- درخت- آدم میتوان کودکان سازشیافته و سازشنایافته را از یکدیگر تفکیک کرد.
Objectives: The use of painting and storytelling as a projective method has been a long-standing way of defining children's problems. The aim of this study was screening maladjusted children using children apperception test and projective drawing test.
Method: The study design was causal-comparative without control group. The statistical population of current study was all children between 3 to 10-year-old of Sabzevar city in the summer of 2013. The sample was 25 children that selected by convenience sampling method. The children were evaluated by House-Tree-Person Drawing test and Children Apperception Test. Data was analyzed by multivariate analysis of covariance.
Results: It was found that maladjustment index of projective painting (p≤0/05) and needs (p≤0/05 (can significantly separate well-adjusted and maladjusted children، but stress cannot separate two groups. (P≥0/05).
Conclusion: Using projective test such as children apperception test and house-tree-person drawing can distinguish adjusted and maladjusted children each other.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهشی دیگر، میلر و ولتکامپ (22) در ارزیابی بالینی کودکانی که مورد سوءاستفاده جنسی قرارگرفته بودند از آزمونهای فرافکن نقاشی خانواده و آزمون اندریافت کودکان نیز استفاده کردند که نتایج نشان داد احساسات مربوط به ماهیت و پردازش تجربه آسیب در کودکی که مورد سوءاستفاده جنسی قرارگرفته و همچنین مسائل زیربنایی یا ناهشیار مربوط به وابستگی، امنیت، حرمت خود و موضوعات خاص جنسی که سوءاستفاده جنسی کودک را منعکس میکرد، در داستانها و نقاشیهای او آشکار بود.
با توجه به پژوهشهای انجام شده در ارتباط با پژوهش حاضر استفاده از این دو ابزار فقط برای شناخت شخصیت کودکان بهصورت کلی صورت گرفته و تلاشی در جهت بررسی مقایسهی نیمرخ شخصیتی کودکان سازشیافته و سازشنایافته با توجه به ماهیت نیازها و فشارهای آزمون اندریافت کودکان و شاخصهای سازشنایافتگی نقاشی فرافکن صورت نگرفته است؛ بنابراین نظر به محدودبودن پژوهشها درزمینهی بررسی کودکان با اختلال سازشیافتگی و فاقد اختلال سازشیافتگی در پژوهش حاضر به این مهم پرداختهشده است.
هر کودک بهتنهایی به اتاق آزمونگر میآمد در ابتدا آزمون اندریافت کودکان اجرا میشد و او برای ۱۰ کارت آزمون، داستان تعریف میکرد و House-tree-person test Projective Buuk Draw- A- Person test Murray Blauk آزمون نقاشی خانه- درخت- آدم مورد ارزیابی قرار گرفتند.
Student in Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran Received: February 10, 2017 Accepted: August 9, 2017 Abstract Background and Purpose: The use of painting and storytelling as a projective method has been a long-standing way of defining children's problems."