چکیده:
زمینه و هدف: مهارتهای اجتماعی شالوده ارتباطهای موفق و رودررو است و برخورداری از آن و ارتباطهای ثمربخش برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. بر همین اساس پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی با لگو بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 4 تا 6 ساله مرکز آموزشی لگو استان یزد در سال تحصیلی 95-1394 بود که نمونهای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. برای سنجش مهارتهای اجتماعی از مقیاس درجهبندی مهارتهای اجتماعی (ویرت و همکاران ،1984) استفاده شد که بر روی افراد نمونه در مراحل اجرای آموزش لگو و در دوره پیگیری اجرا شد. بهمنظور آزمون فرضیه پژوهش از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر بهره گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بازی با لگو بر افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله تاثیر معنادار دارد (0001/0p<).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش، میتوان بر اهمیت بازی با لگو بر مهارت اجتماعی کودکان تاکید کرد و از آن به عنوان یک روش موثر بهره گرفت.
Background and Purpose: Social skills are foundation of successful relationships and face to face relationship and having a good relationship is essential for successful performance in life. The aim of this study was to investigate the effectiveness of playing with Lego on social skills of the preschool children.
Method: The research method was experimental design with pre-test-posttest design with control group and follow-up stage. The statistical population consisted of all 4-6 year-olds of Lego educational center in Yazd province in the academic year of 2015-2016. The sample of 30 children selected by convenience sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups. To assess social skills of the Social Skills Rating Scale (Wirth et al.، 1984) was used on the sample in the process of implementation and follow-up training was conducted Lego. The rating social skills by teachers (Weert et al.، 1984) was used to assess the social skills and it was completed by researcher for each sample after the Lego training and follow-up stage. To analyze the hypothesis of the research، repeated measures analysis of variance was used.
Results: The results showed that play with Lego has a significant effect on the social skills of children aged 4-6 years (P <0/001).
Conclusion: Based on the findings of the research، the importance of playing with Lego on children's social skills can be emphasized and used as an effective method.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر برای اثرات درونگروهی به تفکیک گروه آزمایش و گواه رجوع شود به تصویر صفحه همانگونه که جدول 3 نشان میدهد عامل زمان (پیشآزمون، پسآزمون، و پیگیری) بهتنهایی بر نمرات مهارتهای اجتماعی در گروه آزمایش تأثیر معناداری داشته است (01/0>p) اما در گروه گواه عامل زمان تأثیر معناداری نداشته است؛ بنابراین میتوانیم نتیجه بگیریم که در دورههای مختلف زمانی از لحاظ آماری تفاوت معناداری در نمرههای مهارت اجتماعی گروه آزمایش وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر نشان داد آموزش لگو بر نمرات مهارت اجتماعی اثر معنادار داشته و حدود 85 درصد تفاوتهای فردی در نمرات مهارت اجتماعی گروه آزمایش مربوط به تأثیر آموزش لگو است؛ بدین معنا که آموزش لگو باعث افزایش مهارتهای اجتماعی کودکان شده و این فرضیه تأیید میشود و با نتایج پژوهش جعفری (32) که تأثیر بازیهای آموزشی را در تحول اجتماعی دانشآموزان، تذکرهتوسلی (34) که اثربخشی درمان در افزایش مهارتهای اجتماعی و کاهش مشکلات تعاملات اجتماعی نشان دادند و عمارتی و همکاران (37) که نشان دادند ارتقای مهارتهای اجتماعی کودکان نیازمند فعالیتهای گروهی برنامهریزیشده و ساختارمند است، همخوان است.
The Effect of Playing on Children’s Social Skills (Case of Study: Preschool Children in Tehran).
The aim of this study was to investigate the effectiveness of playing with Lego on social skills of the preschool children.
Conclusion: Based on the findings of the research, the importance of playing with Lego on children's social skills can be emphasized and used as an effective method."