چکیده:
زمینه و هدف: اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان پیامدهای منفی و مخربی برای فرد و جامعه به دنبال دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی نقش پیشبینی تنیدگی ناشی از انتظارات تحصیلی و حمایت اجتماعی بر اعتیاد به اینترنت دانش آموزان انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. دادههای پژوهش از 246 نفر از دانش آموزانی که در سال تحصیلی 96-1395 در مقطع متوسطه اول در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس جمع آوری شد. ابزارهای مورداستفاده در این مطالعه پرسشنامه های حمایت اجتماعی (زیمنت و همکاران، 1988)، پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (آنگ و هوان، 2006)، و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1988) بود. دادهها با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش گام به گام تحلیل شد.
یافته ها: تنیدگی ناشی از انتظارات والدین و انتظارات خود رابطه مثبت با اعتیاد به اینترنت دارد در حالی که حمایت اجتماعی دوستان و خانواده با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که حمایت اجتماعی دوستان (0/001>p)، تنیدگی ناشی از انتظارات والدین (0/001>p)، تنیدگی ناشی از انتظارات خود (0/001>p)، و حمایت خانواده (0/01>p) اثر پیش بینی کنندگی معنیداری روی شاخص تعدیلشده اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان دارند. متغیرهای پیش بین رویهم 69 درصد واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین میکند.
نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که انتظارات خانواده ها و همچنین حمایت آنها نقش مهمی در پیش بینی اعتیاد به اینترنت دارد؛ بنابراین طراحی برنامه های پیش گیرانه مبتنی بر خانواده برای کاهش گرایش نوجوانان به اعتیاد به اینترنت ضروری به نظر میرسد.
Background and Purpose: Internet addiction in students has negative and destructive consequences for the individual and society. The present study was conducted to investigate the role of social support and educational expectations stress in prediction of internet addiction in students.
Method: The research design was descriptive and correlational. Data were collected from 246 high school students from schools in Tehran during the academic year of 2015-2016 using available sampling method. Multidimensional Scale of perceived social support (MSPSS)، internet addictions test (IAT)، and academic expectation stress inventory (AESI) was completed by students. The data were analyzed by using of Pearson correlation and step by step regression.
Results: Stress from parents' expectations and their expectations have a positive relationship with Internet addiction، while social support of friends and family has a negative relationship with online addiction. Also، the results of regression analysis showed that social support of friends (p <0.001)، stress due to parents' expectations (p <0.001)، stress due to their expectations (p <0.001)، and family support (p <0.01) significantly predicts students' Internet addiction. The predictive variables of the predictor account for 69% of the variance of Internet addiction. The predictor variables explain a total of 69 percent of the variance of internet addiction.
Conclusion: Findings showed that family expectations and their support play an important role in predicting internet addiction; therefore، the design of family-based preventive programs is necessary to reduce the tendency of adolescents to internet addiction
خلاصه ماشینی:
"در این میان دانشآموزان به خاطر فشارهایی که از جامعه بهطورکلی و Internet Addiction The emergence of a New Clinical Disorder Internet dependence Coping strategy بهطور خاص از والدین و مدارس برای موفقیت در تحصیلی دریافت میکنند باعث افزایش تنیدگی آنها میشود که در صورت تداوم، بهزیستی روانی آنها را به خطر میاندازد که این امر خود با رفتارهای اعتیادی ازجمله اعتیاد به اینترنت آنها رابطه دارد (24).
جهت تامین اعتبار محتوا، نسخه ترجمهشده پرسشنامه سنجش تنیدگی تحصیلی ناشی از انتظارات والدین، معلم، و خود در اختیار 5 تن از متخصصان حوزه علوم رفتاری مربوط به کودک و نوجوان قرار گرفته و از ایشان خواسته شد در خصوص تأیید محتوا و هدف مورد سنجش توسط سؤالات Internet Addiction Test (IAT) Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS) Zimet, Dahlem, Zimet & Farley Academic Expectation Stress Inventory (AESI) نظر خود را به صورت موافق، مخالف یا مطرح کردن این موضوع که سؤال نیاز به اصلاح یا بازبینی دارد بیان کنند.
درنهایت با توجه با یافتههای این مطالعه مبنی بر اثر پیشبینی تنیدگی انتظارات تحصیلی و نقش تعیینکننده خانوادهها به عنوان عامل خطر یا محافظتکننده اعتیاد به اینترنت نوجوانان و همچنین محدودیتهای بیانشده پیشنهاد میشود در مطالعات بعدی نقش عوامل خانوادگی همچون کارکرد خانواده، کیفیت روابط خانوادگی و همچنین ویژگیهای شخصیتی نوجوانان که در گرایش آنها به سمت رفتارهای خاص تأثیر دارد موردبررسی قرار گیرد و برای تعمیمپذیری بیشتر یافتهها از نمونه گستردهتر استفاده شود."