چکیده:
هدف تحقیق : هدف پژوهش حاضر مقایسه بهره هوشی، رشدحرکتی و سطح عملکرد مهارتی در کودکان فوتبالیست دارا و بدون تجربه مهدکودک بود. روش تحقیق: جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه کودکان فوتبالیست پسر 7 الی 9 ساله عضو مدارس فوتبال شهرستان الشتر بود که، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی تعداد 100 نفر،50 نفر دارای تجربه مهد کودک و 50 نفر بدون تجربه مهد کودک،به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات شامل،پرسشنامه بهره هوش ریون،آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ 2 و آزمون های مهارتی فوتبال مورکریستین بود. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل در سطح معنی داری P>0/05 انجام شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که، بین کودکان فوتبالیست دارای تجربه مهدکودک و بدون تجربه مهدکودک، تفاوت معناداری در میزان بهرة هوشی، رشدحرکتی و سطح عملکرد مهارتی وجود ندارد. نتیجه گیری: به نظر میرسد، داشتن یا نداشتن تجربه
مهدکودک تاثیری بر میزان بهره هوشی، رشد حرکتی و سطح عملکرد مهارتی کودکان ندارد، که دلیل این امر می تواند مربوط به ضعف برنامه ها، امکانات و عدم تخصص لازم مربیان این مراکز باشد
Purpose: The aim of the study is to compare intelligence quotient (IQ), motor development and skill
performance level in soccer player children with and without experience of kindergarten. Methods: The
statistical population of this research included seven to nine years old soccer player boys, who were
members of Alashtair's Football clubs. 100 of them were selected using random-cluster method; 50 with
kindergarten experience and 50 without kindergarten experience. Data collection instruments included
Raven's IQ Test, Ulrich’s gross motor development test II, Moor Christian’s standard tests of football skills.
The data analysis was done using t-test in significance level of p≤0.05. Results: The results of the research
showed no significant difference in the rate of IQ, motor development and skill performance level between
the children with and without kindergarten experience. Conclusion: it seems having or not having
kindergarten experience have no effects on IQ, motor development and skill performance level, this issue
might be due to poor programs, facilities and lack of the required expertise of these centers trainers.