چکیده:
امروزه دیگر آموزش عالی و دانشگاه نهادی پیرو و موازی نهادهای مدنی و اجتماعی محسوب نمی شود بلکه نهادی پویا و راهبر در جامعه بشمار می آید. به عبارتی دیگر جامعه، آموزش عالی را شکل می دهد و آموزش عالی نیز به به نوبه خود به شکل گیری جامعه کمک می کند. با توجه به این امر، این سوال پایه مطرح می گردد که رشد آموزش عالی چه تاثیری بر جامعه و سیاست ایران در بعد از انقلاب اسلامی گذارده است و به خصوص، فعال تر شدن جنبش دانشجویی به عنوان جنبشی وابسته به طبقه متوسط جدید این سوال را بیش از هر زمان پراهمیت می نماید که چگونه رشد آموزش عالی و فعال شدن محیط دانشجویی به لحاظ فرهنگی و سیاسی بر مجموعه اجتماع ایران و حوزه سیاست تاثیر گذارده است؟ با توجه به این امر، فرضیه ای اتخاذ می شود عبارتست از اینکه رشد آموزش عالی باعث گسترش بی سابقه و فزاینده طبقه متوسط جدید به عنوان یک گروه تحول آفرین سیاسی - اجتماعی شده است. همچنین، فعال شدن و پویایی فرهنگی - سیاسی محیط دانشجویی، موجب پیوند دانشگاهیان با تحولات مهم سیاسی و تاثیرگذاری روز افزون آن در محیط سیاسی کشور گردیده است. در طول این پژوهش تلاش شده است پس از بررسی مفهومی «طبقه متوسط جدید» و سابقه تاثیرگذاری آن در تحولات اجتماعی و سیاسی مختلف، از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های آماری موجود با بهره گیری از رویکرد کارکردگرایی به بررسی تاثیر آموزش عالی بر تغییر بافت اجتماعی و نیز سیاسی ایران بعد از انقلاب اسلامی پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
با توجه به این امر، این سوال پایه مطرح میگردد که رشد آموزش عالی چه تأثیری بر جامعه و سیاست ایران در بعد از انقلاب اسلامی گذارده است و به خصوص ، فعال تر شـدن جنبش دانشـجویی به عنوان جنبشـی وابسـته به طبقه متوسـط جدید این ســـوال را بیش از هر زمان پراهمیت مینماید که چگونه رشـــد آموزش عالی و فعال شدن محیط دانشجویی به لحاظ فرهنگی و سیاسی بر مجموعه اجتماع ایران و حوزۀ سیاست تأثیر گذارده است ؟ با توجه به این امر، فرضـیه ای اتخاذ میشـود عبارتسـت از اینکه رشـد آموزش عالی باعث گسترش بیسابقۀ و فزاینده طبقۀ متوسط جدید به عنوان یک گروه تحول آفرین ســیاســی - اجتماعی شــده اســت .
با توجه به این فرایند، این سوال پایه مطرح میگردد که رشد آموزش عالی چه تأثیری بر جامعه و سیاست ایران در دوره جمهوری اسلامی گذارده است و به خصوص ، فعال تر شدن جنبش دانشجویی از سال ١٣٧٦ که آن را به یک نیروی تأثیرگذار اجتماعی و سیاسی مبدل ساخته این سوال را بیش از هر زمان پراهمیت مینماید که چگونه رشــد آموزش عالی و فعال شــدن محیط دانشــجویی به لحاظ فرهنگی و سیاسی بر مجموعه اجتماع ایران و حوزۀ سیاست تأثیر گذارده است ؟ ١.
٤. مشارکت مؤثر در فرایند توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق تسهیل کاربرد علم و فناوری؛ یافتن راه حل برای مسائل ، بحران ها و معضلات اجتماعی و اقتصادی که امروزه تحت عنوان «الزام اجتماعی آموزش عالی» (نورشاهی، ١٣٧٢، ١٥) مطرح است و باید یکی از رسالت هایاصلی آموزش عالی در ایران را تشکیل دهد، خود وابسته به رسالت های قبلی یعنی افزایش توان دانشگاه ها و مؤ سسات آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز و ارائۀ خدمات علمی، فنی و پژوهشی به جامعه دارد.