چکیده:
شبکههای اجتماعی حرفهای ـ تخصصی گونهای از جوامع برخط نوپدید بهشمار میروند که پذیرای کاربران دانشگاهی و محتوای علمی در بستر اینترنت هستند. بیشک موفقیت این گونه شبکهها در گرو دستیابی مدیران و سیاستگذاران آنها به دانش منسجم و کاربردی از عوامل موفقیت است. با وجود اهمیت این موضوع، در بررسی پیشینۀ پژوهش مشخص شد که به عوامل مؤثر بر موفقیت این شبکهها پرداخته نشده است. از این رو، پژوهش حاضر در پی شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر موفقیت شبکۀ اجتماعی حرفهای ـ تخصصی با رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی و با تمرکز بر تجربههای سیاستگذاران و کاربران شبکۀ اجتماعی «انجمن» است. بر پایۀ یافتههای این پژوهش، عوامل موفقیت از دید سیاستگذار در شش طبقۀ اصلی آمادگی جامعه برای پذیرش، اعتبار نهاد دارنده، پشتیبانی گروه مدیریت، انگیزش کاربران، کارایی وبگاه و اثربخشی سامانۀ مدیریت و کنترل دستهبندی شد؛ اما این عوامل از دید کاربران در چهار دستۀ اصلی انگیزۀ فردی، برقراری ارتباطات مؤثر، پویایی محتوا و جذابیت وبگاه قرار گرفت. رویآوری به این عوامل میتواند به کاربست سیاستها و تصمیمهای فراگیرتر برای افزایش انگیزۀ حضور و مشارکت کاربران بینجامد.
Professional-specialized social network sites are a form of
emerging online communities hosting academic users and scientific contents.
Indeed, the success of these social networks requires studies that would
provide the stakeholders with constructive and practical knowledge on the
factors that may affect the success of these social networks. Despite the
importance of the issue, literature review shows that the factors affecting the
success of these networks have not been studied much. Therefore, this case
study aimed to identify and extract the main factors affecting the success of a
professional-specialized social network site using a qualitative approach with
a focus on the experience of ANJOMAN, a social network in Iran, policy
makers and users. According to the findings, the policy makers classified the
main factors affecting the success of a social network into the following six
categories: the society readiness to accept this idea, owner's credit,
management support, users' motivation, website effectiveness, and
management and control system efficiency. Moreover, the users believed that
these effective factors can be placed into four categories: individual
motivation, the establishment of efficient communication, content dynamism,
and website attractiveness. These factors can lead to the implementation of
more comprehensive policies and decisions. Accordingly, users will be more
motivated to attend and participate in such social networks.
خلاصه ماشینی:
از سوي ديگر، کاربرد شبکه هاي اجتماعي از بافت هـاي سـازماني (خـوش هيکـل و نظـافتي ، ١٣٩٣ و عسگري و جهاني ، ١٣٩٥) و کسب وکار (ايراني و حقيقي ، ١٣٩٢) فراتر رفته و زمينه هايي را مانند روي آوري پژوهشگران به کاربرد خـدمات شـبکة اجتمـاعي بـراي سـاخت ، نگهـداري و نمايش شهرت خود فراهم ساخته است (نيکولاس ، هرمان و جمالي ، ٢٠١٥).
از ميان ٥٧ مقالة يافـت شـده که روي عوامل مؤثر بر موفقيت شبکه هاي اجتماعي يا متغيرهاي جانشين آن ماننـد اسـتفاده يـا پذيرش مطالعه کرده اند، نزديک ترين کار به موضـوع ايـن مقالـه ، مقالـة جنـگ ، هـي و جيانـگ (٢٠١٥) بود که در آن مشارکت کاربران دانشگاهي در فعاليـت هـاي اجتمـاعي شـبکة اجتمـاعي حرفه اي ـ تخصصي «مندلي » بررسي شده است .
اين مدل (مفهوم هاي شـبکة اجتمـاعي از ديدگاه کاربري و سياست گذاري ) پايه اي براي طراحي پروتکل هاي مصاحبه بـود تـا بـه هـدف پژوهش در استخراج استقرايي عوامل موفقيت از دل تجربة کاربران و سياست گذاران در اسـتفاده از شبکة اجتماعي حرفه اي ـ تخصصي کمک کند.
عوامل موفقيت از ديد سياست گذار تجزيه و تحليل مصاحبه با سياست گذاران و همچنين بررسي آنها با مستندهاي گـردآوري شـده و مشاهده هاي انجام شده از شبکه نشان داد عوامل موفقيت شبکة اجتمـاعي حرفـه اي ـ تخصصـي «انجمن » در شش دستة آمادگي جامعه براي پذيرش ، اعتبار نهاد دارنده ، پشتيباني گروه مديريت ، انگيزش کاربران ، کارايي وبگاه و اثربخشي سامانة مديريت و کنترل قرار مي گيرند (شکل ٣) کـه در ادامه معرفي مي شوند.
Use of social networking sites by research scholars of the University of Delhi: A study.