چکیده:
در این مقاله با استفاده از چارچوب تحلیلی در خصوص عوامل موثر بر کیفیت خدمات حسابرسی، به بررسی عواملی پرداخته میشود که در فاصله انتظارات ارائهکنندگان و استفادهکنندگان از خدمات حسابرسی در خصوص عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی تاثیرگذار است. عوامل موثری که در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته، ویژگیهای حرفهای شامل نقش حرفهای افراد در فرایند حسابرسی(حسابرسان در برابر تهیهکنندگان صورتهای مالی)، تجربه حرفهای افراد، رتبهبندی حرفهای و اندازه موسسات حسابرسی بوده است. جامعه آماری اول شامل حسابداران رسمی شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات خصوصی حسابرسی بوده و جامعه آماری دوم شامل شرکتهای سرمایهگذاری است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تهران فعالیت میکنند. بر اساس نتایج پژوهش، نقش افراد حرفهای در فرایند حسابرسی بهعنوان حسابرس مستقل یا تهیهکننده صورتهای مالی و نیز تجربه حرفهای افراد در فاصله انتظارات از عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی موثر نمیباشد. در حالی که اندازه و رتبه کیفی موسسات حسابرسی در فاصله انتظارات افراد درحوزه مقررات حسابرسی تاثیرگذار بودهاند.
Using an analytical framework on the factors affecting the quality of audit services، the factors affecting the expectation gap between audit services providers and users with regard to the factors affecting audit quality were investigated in professional environment of Iran in this study. The factors investigated within the professional people’s expectation gap were the professional features including people’s professional role in the audit process (Auditors versus preparers of financial statements)، people’s professional experience، and audit firms’ professional ranking and size. The first statistical population consisted of certified public accountants working in audit organization of Iran and audit firms، and the second one comprised all investment companies which function under the supervision of Tehran Stock Exchange. Based on the results، the role of professionals in the audit process as independent auditors or providers of financial statements as well as people’s professional experience did not affect expectation gap of audit quality. However، the size of the audit firms and the professional ranking of them have influenced on the expectation gap of the professionals participating in this study about the impact of audit regulation on audit quality.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به مطالب یادشده در خصوص ویژگی های افراد حرفه ای غیر از نقش آنان در فراینـد حسابرسی شامل تجربه حرفه ای ارائه کننـدگان و اسـتفاده کننـدگان از خـدمات حسابرسـی و نیـز اندازه و رتبه بندی موسسات حسابرسی کـه ایـن افـراد درآن هـا مشـغول بـه کـار بـوده یـا تحـت حسابرسی این موسسات قرار دارند، این فرضیه به سه فرضیه فرعی به شرح زیر تقسیم میشود: فرضـیه فرعـی اول : وجـود فاصـله انتظـارات بـین حسابرسـان مسـتقل و اسـتفاده کننـدگان از خدمات حسابرسی در خصوص عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی ناشی از تجربـه حرفـه ای آنـان است .
( ) جدول ١٣- نتایج آمار توصیفی آزمون t جهت تحلیل فرضیه فرعی سوم از فرضیه دوم (به تصویر صفحه مراجعه شو د) بحث و نتیجه گیری با توجه بـه مبـانی نظـری ارائـه شـده مبتنـی بـر پـژوهش هـای انجـام شـده در حـوزه کیفیـت حسابرسی و عوامل موثر بر آن از طریـق ارائـه یـک چـارچوب تحلیلـی، نقـش ارائـه کننـدگان و استفاده کنندگان از خدمات حسابرسی در فرایند حسابرسی در ایجـاد فاصـله انتظـارات بـین آنـان در خصوص عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی و نیز سایر ویژگیهای حرفه ای آنان شـامل تجربـه و اندازه و رتبه بندی کیفی موسسات حسابرسـی کـه ایـن افـراد در آن هـا شـاغل بـوده یـا تحـت حسابرسی آنان قرار دارند مورد بررسی قرار گرفت ."