چکیده:
هدف از این مطالعه سنجش قوت ابعاد دهگانه رضایت زناشویی در والدین کودکان دارای اوتیسم بود. پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای توصیفی (پس رویدادی) به شمار میآید. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه والدین دانش آموزان اوتیسم مقطع پیش دبستان و دبستان در سال تحصیلی 1393ـ1392 شهر مشهد تشکیل میداد. نمونه مورد مطالعه تعداد 95 زوج از این والدین بودکه به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش رضایت زناشویی والدین از پرسشنامه رضامندی زوجیت افروز استفاده شد.داده ها با استفاده از تحلیل واریانس، آزمون t و آزمون فریدمن تحلیل شد.یافته ها :نتایج این مطالعه نشان داد که بین مطلوب اندیشی، رفتارهای شخصی، حل مساله، اوقات فراغت، تعامل احساسی، و رضایت زناشویی کلی پدران و مادران تفاوت معناداری وجود دارد، به طوریکه مادران میانگین بالاتری نسبت به پدران داشتند. همچنین بر اساس یافته های این مطالعه میانگین رضایت مادران و پدران بسیار پایین تر از حد متوسط بود.در رابطه با نقاط قوت رضایت نیز بالاترین رتبه هم در زنان و هم در مردان مربوط به رفتار های شخصی بود. به به عبارتی هم در زنان و هم در مردان این بعد از رضایت در سطح مطلوبی قرار داشت. این در حالی است که کمترین میزان رضایت در مولفه روش حل مساله بود.نتیجه گیری :پیشنهاد میگردد تا برای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم با توجه به نقاط ضعف و قوت مشخص شده بستههای آموزشی به صورت گام به گام برای استفاده در در مراکز درمانی به منظور مداخلات لازم به کار گرفته شود.
Objective: The goal of this study was to evaluate the level of ten aspects of marital satisfaction in parents of children with autism spectrum disorders (ASD). Method: The research population in the present descriptive, post-event study comprised all parents of children with ASD studying in pre-elementary and elementary schools of Mashhad, Iran, in 2013-2014. Ninety-five couples were selected through convenience sampling. To evaluate marital satisfaction, the Afrooz Marital Satisfaction Scale was used. Data were analyzed by ANOVA, t-test, and Friedman test. Results: According to results, mothers had significantly higher means than fathers in desire thinking, personal behaviors, problem-solving, leisure time, emotional interaction, and marital satisfaction. Moreover, the level of satisfaction of mothers and fathers was significantly below average. Furthermore, personal behavior had the highest level, while problem-solving had the lowest level among parents. Conclusion: With regard to strong and weak points, it is recommended that educational packages be used step by step in treatment centers to provide the necessary intervention for parents of children with ASD.