چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، بررسی رابطه میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معلمان با نقش واسط نگرش ، انگیزش و هنجارهای ذهنی است . برای دستیابی به این هدف ، از روش پژوهش همبستگی از نوع رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیربهره گرفته شده است . جامعه آماری مطالعه را همه دبیران دوره دوم متوسطه شهر بیرجند تشکیل داده اند که عدة آنان مشتمل بر ٥٧٠ نفر است . از این عده ، ١٥٠ نفر مرد و ٢٠٧ نفر زن به روش نمونه گیری سهمیه ای به منزله حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های موردنیاز از پرسشنامه اشتراک دانش محقق ساخته و پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی کاستا و مک کری (١٩٩٢) استفاده شده است . نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری حاکی از معناداری ضرایب مسیر ویژگیهای شخصیتی به نگرش ، نگرش به انگیزش ، انگیزش به رفتار، ویژگیهای شخصیتی به هنجار ذهنی، هنجار ذهنی به انگیزش و انگیزه اشتراک دانش به رفتار است . بنابراین ، در تایید فرضیه اصلی پژوهش ، نقش متغیرهای میانجی نگرش ، هنجارهای ذهنی و انگیزش در رابطه میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش معنادار است . در توصیف نتایج به دست آمده ، عامل انگیزش درونی برجسته به نظر میرسد. دبیران موردمطالعه ، اشتراک دانش را ارزشی مهم تلقی کرده و براین باورند که اشتراک دانش موجب تسهیل یادگیری در آنان میشود و با تشریک دانش خود میتوانند از ایده های همکاران بهره مند شده و از این طریق ایده های خود را توسعه دهند. علاوه براین ، نتایج حاکی از عدم تفاوت معنادار میان دبیران زن و مرد از نظر رفتار اشتراک دانش است .
خلاصه ماشینی:
Cabrera, Collins & Salgado علیپور درویشی و دولت آبادی، ١٣٩١؛ اسماعیل پناه و خیاط مقدم ، ١٣٩٢؛ توحیدینیا و موسی خانی، ٢٠١٠؛ لین و لی ١، ٢٠٠٦؛ ریو، هی و هان ٢ ، ٢٠٠٣؛ باک و کیم ٣ ،٢٠٠٢؛ نوردین ، و عثمان ٤، ٢٠١٢؛ راین هولت ، پدرسن و فوس ٥، ٢٠١١؛ اخوان و رحیمی،١٣٩٢؛ حریری و محمد پور، ١٣٩٢؛ هانگ ٦، دورسیکوا٧، لای ٨ و لین ، ٢٠١١؛ ته ، یونگ ، چونگ و یو ٩، ٢٠١١؛ شی و لوئو١٠، ٢٠١١) حاکی از آن است که تأمل چشمگیری در زمینه عوامل فردی مؤثر بر رفتار اشتراک دانش ، به ویژه متغیرهای نگرش ، انگیزش ، هنجارهای ذهنی و ویژگیهای شخصیتی وجود دارد.
بنابراین ، با توجه به اهمیت شکل گیری رفتار اشتراک دانش در میان معلمان به منزلۀ بستری مناسب برای تبادل دانش و تجربه های حرفه ای و نیز ارتقای سطح توسعه حرفه ای آنان ، هدف اصلی این پژوهش بسط مدل نظری رفتار برنامه ریزیشدة آجزن (١٩٩١) با آزمون الگوی نقش میانجیگرانه نگرش ، انگیزش و هنجارهای ذهنی در رابطه میان ویژگیهای شخصیتی و رفتار اشتراک دانش است .
1. Chennamaneni, Teng & Raja یافته های پژوهش سؤال اول : وضعیت انگیزش و رفتار اشتراک دانش در میان دبیران دوره دوم متوسطه چگونه است ؟ برای بررسی میزان انگیزش و رفتار اشتراک دانش دبیران دوره دوم متوسطه شهر بیرجند از آزمون پارامتری t تک نمونه ای استفاده شده است .