چکیده:
هدف این مقاله علاوه بر توصیف ویژگی های مادی، فنی و ساختاری سیاه چادر سنگسری، تحلیل فرهنگی و زیست محیطی فضاهای مختلف آن نیز می باشد که بر اساس یک مطالعه کیفی میدانی با رویکرد مردم نگاری در اقامتگاه های ییلاقی در نه طایفه از عشایر کوچنده و دامدار سنگسری که هنوز به شیوه سنتی زندگی می کنند نوشته شده است. در گرداوری داده ها علاوه بر اسناد از فنون مختلف مردم نگاری شامل حضور سه ماهه در میدان، مشاهده، مشاهده مشارکتی و مصاحبه های گروهی، فردی، باز و نیمه ساختم اند استفاده شده است. این مطالعه به لحاظ نظری چند سویه اما تاکید آن بر محیط و فنون به عنوان مهم ترین عوامل شکل دهنده فرهنگ است. یافته ها به لحاظ محتوا شامل توصیف دقیق ساختار مادی سیاه چادر، فنون سنتی مرتبط با ساخت پوشش آن و تحلیل مردم شناختی فضاهای داخلی و پیرامونی گوت در ارتباط با محیط فرهنگی و طبیعی می باشد. آنچه در این تحقیق در مقایسه با مطالعات توصیفی پیشین یک مزیت محسوب می شود این است که به توصیف و تحلیل تواما پرداخته است. مهم ترین نتیجهٔ این مطالعه این است که تطابق همزمان گوت با محیط زیست و همچنین با سایر عناصر فرهنگی به ویژه سبک زندگی، شیوه معیشت، تقسیم کار، امر قدرت و خویشاوندی موجب شکل گیری نوعی الگو در چیدمان فضایی داخل گوت، اموری که در آن ها جریان دارند و کنشگرانی که در آن ها به فعالیت می پردازند شده است.
The aim of this article is not only to describe the material، technological and structural characteristics of sangesari tent but also to analyze its different spaces ecoculturally at the basis of an qualitative-field study in ethnographic approach that is directed on nine sangesari nomadic pastoral clans who are still living in traditional manner. Our fields were camping period postures of the clans and beyond available documents the data were gathered via some ethnographic techniques such as fields three month attendance، simple direct observation، participatory observation and individual، group، open and semi structural interviews. Althought multioriented theoretically، this study concentrates mainly on environment and techniques as the most contributive factors in shaping cultures. thematically The findings include a fine description of material structure of tent، traditional techniques for construing the woolen cover of tent and ethnographical analysis of inner and surrounding different spaces of tent in relation to physical and cultural environments. Adding analytical cultural accounts to descriptional ones is an advantage of this study over the previous pure desciptional studies by other invistigators. The most important result of this study is that the technologies related to structing، settling and space dividing in inside and outsidesangesari tent are in a meaningful relationship to ecological characteristics and also to other cultural elements such as power، subsistency، family، labour division and kinship.