چکیده:
پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین مولفههای اضطراب اجتماعی و اشتیاق به رایانه دانشجویان انجام شد. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی- همبستگی بود و به روش میدانی اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر به تعداد 2780 بود. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان با توجه به حجم جامعه، 338 نفر تعیین شد. افراد نمونه به صورت تصادفی و با روش نمونهگیری طبقهای بر اساس جنسیت انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای اشتیاق به رایانه هاینسن و همکاران و پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند استفاده شد. پایایی دو پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید و به ترتیب با ضریب آلفای 78/0 و 80/0 تایید گردید. به منظور بررسی فرضیه پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مولفههای اضطراب اجتماعی و اشتیاق به رایانه دانشجویان (000/0=P، 58/0=r) در سطح احتمال 95 درصد رابطه معنیدار وجود دارد و همچنین، هر دو مولفه اضطراب اجتماعی؛ یعنی، اجتناب و پریشانی اجتماعی، و ترس از ارزیابی منفی، 6/33 درصد از واریانس اشتیاق به رایانه دانشجویان (336/0R2=) را تبیین میکنند.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the components of social anxiety and students' enthusiasm toward computers. The research method was descriptive-correlational type and was applied in terms of purpose and carried out by field method. The statistical population of the study was 2780 students of Islamic Azad University, Ramsar Branch. The sample size was determined as 338 people based on the Krejcie and Morgan table according to the size of the population. Subjects were selected randomly by stratified sampling method based on gender. To collect the data of the research, the Heinssen et al. questionnaire of enthusiasm toward computers and the Watson & Friend social anxiety questionnaire were used. The reliability of the two questionnaires was calculated by Cronbach's alpha method and was confirmed by alpha coefficient of 0.78 and 0.80, respectively. Pearson correlation test and linear regression analysis were used to analyze the research hypothesis using SPSS software. The findings of this research showed that there was a significant relationship between social anxiety components and students’ enthusiasm toward computers (r = 0.58, P = 0.000) at 95% probability level. Also, both components of social anxiety (social avoidance and distress, and fear of negative evaluation) explained 33.6% of the variance of students' enthusiasm toward computers (R2 = 0.336).
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش نشان داد که بین مؤلفههای اضطراب اجتماعی و اشتیاق به رایانه دانشجویان (000/0=P، 58/0=r) در سطح احتمال 95 درصد رابطه معنیدار وجود دارد و همچنین، هر دو مؤلفه اضطراب اجتماعی؛ یعنی، اجتناب و پریشانی اجتماعی، و ترس از ارزیابی منفی، 6/33 درصد از واریانس اشتیاق به رایانه دانشجویان (336/0R2=) را تبیین میکنند.
ترس از ارزیابی منفی نیز به عنوان یکی از مؤلفههای اضطراب اجتماعی با اعتیاد به اینترنت و رایانه رابطه معناداری دارد.
ماتریس ضریب همبستگی متغیر اشتیاق به رایانه و مؤلفههای اضطراب اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس دادههای جدول 3 ضریب همبستگی محاسبه شده معنادار است (000/0=P، 551/0=r) و نشان میدهد که بین اجتناب و پریشانی اجتماعی و اشتیاق به رایانه رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون مؤلفههای اضطراب اجتماعی در پیشبینی اشتیاق به رایانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس دادههای جدول 4 ضریب همبستگی محاسبه شده در سطح 05/0 معنادار است (000/0=P، 58/0=r) و نشان میدهد که بین مؤلفههای اضطراب اجتماعی (اجتناب و پریشانی اجتماعی، ترس از ارزیابی منفی) و متغیر ملاک (اشتیاق به رایانه) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین مؤلفههای اضطراب اجتماعی و اشتیاق به رایانه در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر بود.
نتایج آزمون فرضیه نشان داد که بین مؤلفههای اضطراب اجتماعی و اشتیاق به رایانه دانشجویان رابطه وجود دارد.
سپاسگزاری این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی با عنوان رابطه بین مؤلفههای اضطراب اجتماعی و اشتیاق به رایانه دانشجویان است که توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر حمایت مالی شده است.