چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی جامع مدارس هوشمند دوره متوسطه اول شهر یزد در چارچوب SWOT برای ارایه گزینههای تصمیمسازی راهبردی مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکه (ANP) فازی در سال تحصیلی 95-1394 انجام شد. ابتدا قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای مدارس هوشمند با استفاده از نظر خبرگان شناسایی شد. سپس، پرسشنامههای سه زیر جامعه معلمان، دانشآموزان و والدین طراحی، اجرای مقدماتی و اجرای نهایی شد. پس از گردآوری دادهها، وزندهی و رتبهبندی گویههای هر پرسشنامه با استفاده از فن ویکور فازی انجام شد. همچنین، راهبردها توسط پنج متخصص برنامهریزی درسی و فنآوری اطلاعات تدوین شد. سپس، با تلفیق نتایج ماتریس SWOT متشکل از 15 زیرعامل در ANP فازی، اولویت راهبردها مشخص شد. بر این اساس، راهبرد تهاجمی یا توسعهای (SO) (با وزن 0/322) به عنوان بهترین راهبرد شناخته شد و بعد به ترتیب، راهبرد رقابتی (ST) (با وزن 0/303)، راهبرد محافظهکارانه (WO) (با وزن 0/242) و راهبرد تدافعی (WT) (با وزن 0/135) به عنوان راهبردهای جایگزین پیشنهاد شدند.
The main purpose of this research was comprehensive evaluation of smart middle schools in SWOT framework to strategic decision-making with ANP fuzzy in Yazd city (Iran) in 2015-16 academic year. At first, the strengths, weaknesses, opportunities and threats of smart schools were identified by expert's opinions. Then, questionnaires of three sub-population of teachers, students and parents were designed, and pilot analysis and data gathering implemented. After collecting data, weighting and ranking of each questionnaire`s items was conducted using the technique of fuzzy VIKOR method. As well as, strategies were developed by five experts in curriculum planning and information technology. By combining the results of SWOT matrix and fuzzy ANP, priorities of strategies were identified. As a result, strength- opportunity (SO) Strategies was recognized as the best strategy (weighing 0.322), and after, respectively, competitive strategy (ST) (weighting 0.303), conservative strategy (WO) (weighting 0.242) and defensive strategy (WT) (weighting 0.135) were proposed as an alternative strategies.
خلاصه ماشینی:
از این رو، مدارس هوشمند<FootNote No="43" Text=" Smart schools"/> در کشورهای در حال توسعه، به صورت حضوری و برای جبران عقبماندگیهای ناکارآمدی تدریس سنتی، ضعف کتب درسی، فقر سواد اطلاعاتی و رایانهای معلمان و دانشآموزان، و نیاز بازار کار به نیروی انسانی مجهز به سواد فنآوری در حال شکلگیری است.
حسن، محفوظ، عبداله و وحید (Hasan, Mahfuz, Abdullah & Wahid, 2015) در بررسی استفاده از اینترنت تلفن همراه بهعنوان یک دستیار آموزشی برای دانشآموزان دوره متوسطه و عالی بنگلادش دریافتند که استفاده از اینترنت تلفن همراه در یک نظام یادگیری تخصصی در دانشآموزان دوره متوسطه و عالی بسیار مؤثر است.
حمزه، امبی و اسماعیل(Hamzah, Embi & Ismail, 2010) دریافتند نگرش دانشآموزان نسبت به تغییرات جاری در مدارس هوشمند مالزی مثبت است.
فرصتها و تهدیدهای مدارس هوشمند از نظر والدین چیست؟ روش پژوهش حاضر بر آن است تا با استفاده از مدل SWOT فازی به ارزیابی جامع مدارس هوشمند دوره متوسطه اول در شهر یزد در سال تحصیلی 95-1394 و ارایه گزینههای تصمیمسازی راهبردی مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکه<FootNote No="46" Text=" ANP: Analytical Network Process"/> فازی بپردازد.
نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای مدارس هوشمند از نظر دانشآموزان چیست؟ قوتها- دانشآموزان: 20% از قوتهایی که موجب 80 % موفقیت میشوند عبارتند از: نشان دادن آزمایشهای درس علوم از طریق فیلم و نرمافزارها برای آنها جذابیت دارد.
طیف فازی و عبارت کلامی و ترجیحات متناظر (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این قسمت با توجه به شکل 1، جداول مقایسات زوجی انجام شد و با روش اصلاح شده اونات، کارا و ایسیک (Önüt, Kara & Isik, 2009) وزن مؤلفهها محاسبه شده و بر اساس آن اولویتبندی شدند.