چکیده:
منظور از قتل در فراش به قتل رساندن زن و مرد اجنبی به هنگام مشاهده عمل زنا توسط شوهر می باشد. البته اگر در این عمل زن مطاوعه نکند و یا مکره باشد آنگاه فقط قتل زانی توسط شوهر مجاز شمرده می شود. در این مقاله به بررسی مستندات فقهی و مطالعه روایات و نظریات و اقوال مختلف فقهای شیعه در مورد قتل در فراش خواهیم پرداخت .
خلاصه ماشینی:
از روایات و اخبار اخیر مستفاد می گردد که منطق و مفهوم آنها علی رغم اینکه بسیاری از فقها به عنوان موید حکم به آن استناد کرده اند بر حکم دلالت نمی کنند؛ چرا که مواردی از این روایات بر جواز قتل کسی که بدون اجازه وارد منزل دیگری می شود و او به قصد سرقت یا انجام عمل حرام بدون آن که مرتکب شود، دلالت دارد و موارد دیگری از آنها به جواز دفاع زن از ناموس خود و او مستلزم قتل باشد، دلالت دارد و بعضی دیگر بر عدم مسئولیت شخص در موقعی که خود کشته شده دلالت دارد؛ بنابراین به نظر می رسد که هیچ یک از روایات مذکور متعرض حکم جواز قتل زن و مرد اجنبی توسط شوهر نشده اند (دست ورز، 1395: 32).
(همانجا) ایراد دیگری که به تعریف فوق وارد می¬باشد این است که به استفاده از روشهای باروری کمکی تولیدمثل نیز اشاره نشده است؛ بنابراین با در نظر گرفتن حقوق و تعهّدات طرفین و عناصر سازنده این قرارداد، میتوان قرارداد رحم جایگزین را چنین تعریف کرد: قراردادی که طبق آن زن توافق میکند تا با استفاده از روشهای کمکی تولیدمثل و با استفاده از اسپرم و تخمک والدین حکمی که در رحم زن شرعی و قانونی زوج و یا محیط آزمایشگاه بارور شده و به جنین تبدیل شده، باردار گردد و پس از سپری شدن مدت حمل و وضع آن، کودک متولّد شده را به زوج طرف توافق تحویل دهد؛ در مقابل، والدین حکمی نیز متعهد میشوند که بسته به نوع قرارداد، نسبت به پرداخت هزینه ها و حق الزحمة مادر جانشین (در قرارداد معوّض) و ایفای تعهّدات مربوط (در قرارداد غیرمعوّض) مبادرت ورزند (کاتوزیان، 1393، ص 249).