چکیده:
بررسی تاریخچه و پیشینه بهداشت روان، اهمیت و ضرورت توجه بیشتر به موضوع بهداشت روان را در
پژوهشها روشن نموده است. بدین وسیله بهداشت روانی علمی است که با آن انسان ها قابلیت برقراری
ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران را مییابند به طوری که قادر به تغییر و اصلاح محیط فردی، آموزشی،
اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، حل تضادها و برآوردن تمایلات مشخصی به طور منطقی و متناسب
میشوند. از این رو هدف این پژوهش، تعیین عوامل موثر بر بهداشت روانی دانش آموزان دختر
دبیرستانهای شهرستان سواد کوه میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری
مورد پژوهش، کلیه ی دانش آموزان دختران در مقطع متوسطه به تعداد 1129 نفر بودند. نمونه مورد استفاده در این پژوهش 280 نفر بر اساس جدول کرجسی مورگان به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته 20 سوالی استفاده شده است. برای روایی پرسشنامه از نظر متخصصان و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن ٨٣ % است تجزیه و
تحلیل داده ها به دو روش آمار توصیفی شامل فراوانی، محاسبه درصد فراوانی، میانگی، میانه و نما میباشد. آمار استنباطی شامل آزمون T تک نمونه ای و آزمون فریدمن جهت آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است همچنین نرم افزار مورد استفاده برای تحلیل داده ها، نرم افزار spss با نسخه ١٦ بوده است نتایج این پژوهش نشان میدهد که تمامی عوامل ذکر شده به ترتیب اهمیت (عوامل اجتماعی، آموزشی، اقتصادی، فرهنگی) بر میزان بهداشت روانی و بهداشت روانی دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته بود. به طوری که بیشترین رتبه از عوامل نام برده عوامل اجتماعی و کمترین رتبه به عوامل فرهنگی اختصاص داده شده بود بنابراین بین عوامل چهار گانه مطرح شده تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
آمار استنباطي شامل آزمون Tتک نمونه اي و آزمون فريدمن جهت آزمون فرضيه هاي تحقيق استفاده شده است همچنين نرم افزار مورد استفاده براي تحليل داده ها، نرم افزار spss با نسخه ١٦ بوده است نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که تمامي عوامل ذکر شده به ترتيب اهميت (عوامل اجتماعي، آموزشي، اقتصادي، فرهنگي) بر ميزان بهداشت رواني و بهداشت رواني دانش آموزان مورد بررسي قرار گرفته بود.
همچنين نتايج پژوهش (٢٠١٠ ,Okada et al) تحت عنوان ارتباط بين محيط بهداشت و بهداشت (سلامت ) روان دانش آموزان دبيرستاني نشان داد که مشکلات عوامل آموزشي با شيوع بالاي افسردگي رابطه معني داري دارد.
يافته هاي پژوهش فرضيه اول : بين عوامل اقتصادي و بهداشت روان دانش آموزان رابطه معني داري وجود دارد.
٣) بيشتر از حد متوسط (٣) ميباشد ميتوان استدلال نمود که عوامل آموزشي بر ميزان بهداشت رواني دانش آموزان از نظر دانش آموزان تأثير دارد و همين طور با توجه به اين که سطح معناداري آزمون کمتر از ٥ صدم (٠٠٠.
٣) بيشتر از حد متوسط (٣) مي باشد ميتوان استدلال نمود که عوامل اجتماعي بر ميزان بهداشت رواني دانش آموزان از نظر دانش آموزان تأثير دارد و همين طور با توجه به اين که سطح معناداري آزمون کمتر از ٥صدم (٠٠٠.
٣) بيشتر از حد متوسط (٣) ميباشد مي توان استدلال نمود که عوامل فرهنگي بر ميزان بهداشت رواني دانش آموزان از نظر دانش آموزان تاثير دارد و همين طور با توجه به اين که سطح معناداري آزمون کمتر از ٥ صدم (٠.
Health-related quality of life among children with mental disorders: A systematic review.