چکیده:
کاربست مداخلات روان شناختی به منظور شناسایی و کاهش رنجها، ضعفها و تحقق ظرفیت ها و توانائیهای آدمی از جمله موضوعاتی است که امروزه توجه روان شناسان، روان پزشکان، مددکاران اجتماعی، پزشکان عمومی و حتی وکلا را به خود جلب کرده است. اساس این مداخلات گوش دادن و فراهم کردن امکان ابراز و افشای افکار و احساسات بوده و مطالعات گسترده در دو دهه گذشته نیز نشان دادهاند که افشا، چه گفتاری و چه نوشتاری، عملکرد سیستم ایمنی، اعصاب خود مختار و سلامت جسمانی و روانی را بهبود میبخشد. از این روی پژوهش حاضر با هدف اثربخشی تکنیک رویکرد تدریجی در روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت بر تغییر کانال اضطراب انجام گردیده است. در این تکنیک (رویکرد تدریجی) نشان داده میشود که چگونه میتوان با فشار و چالش به دقت درجه بندی شده و در یک مسیر مارپیچی ساز و کار دفاعی بیمار را بازسازی نمود و آنگاه با چالش بیوقفه به ناخودآگاه نفوذ کرد. جامعه آماری پژوهش حاضر، متشکل از دانشجویانی بود که از شهرهای مختلف در یک مرکز آموزشی شهر تهران گرد هم آمده بودند که از این جامعه نمونهای که شامل ٢٠ دانشجوی پسر رده سنی ١٩ تا ٢٨ سال به شیوه در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها نشان دهنده این بود که تکنیک رویکرد تدریجی، میتواند کانال اضطراب را تغییر دهد و با توجه به اینکه کانالهای اضطراب بیشتر در کودکی آموخته و در بزرگسالی تقریبا تثبیت میشوند، پیشنهاد میشود که متخصصان و مسئولان، برگزاری دورههای آموزشی برای والدین، آموزگاران و دانش آموزان را جدی گرفته و بدین طریق گام موثری در پیشگیری از شیوع اختلالات
اضطرابی در جامعه بردارند.
خلاصه ماشینی:
از اين روي پژوهش حاضر با هدف اثربخشي تکنيک رويکرد تدريجي در روان درماني پويشي فشرده کوتاه مدت بر تغيير کانال اضطراب انجام گرديده است .
جامعه آماري پژوهش حاضر، متشکل از دانشجوياني بود که از شهرهاي مختلف در يک مرکز ١٣٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * آموزشي شهر تهران گرد هم آمده بودند که از اين جامعه نمونه اي که شامل ٢٠ دانشجوي پسر رده سني ١٩ تا ٢٨ سال به شيوه در دسترس انتخاب و مورد بررسي قرار گرفتند.
بر پايه ماتريس ساختار عامل ها، مجموعه سؤال هايي که مشترکا با يک عامل همبسته بودند به شرح زير استخراج و نام گذاري گرديد: عامل يکم : ٤ سؤال شامل سؤال هاي ١٣، ١٤، اثربخشي تکنيک رويکرد تدريجي روان درماني پويشي فشرده و کوتاه مدت بر تغيير کانال اضطراب / ١٣٧ ١٥، ١٦ با اين عامل همبستگي بالا داشته که بيانگر آشوب شناختي است .
جدول اطلاعات توصيفي متغير اضطراب (به تصویر صفحه رجوع شود) اثربخشي تکنيک رويکرد تدريجي روان درماني پويشي فشرده و کوتاه مدت بر تغيير کانال اضطراب / ١٣٩ همانطور که از داده هاي جدول ١ ميتوان استنباط نمود، ميانگين ، انحراف معيار پيش آزمون اضطراب در گروه آزمايشي به ترتيب برابر است با ١٥/٨ و ٣/٩٦ ميباشد.
١٤٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و چهارم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي تکنيک رويکرد تدريجي در رواندرماني پويشي کوتاه مدت فشرده بر تغيير کانال اضطراب بود.