چکیده:
هدف پژوهش حاضر، انطباق و اعتباریابی "مقیاس پردازش اطلاعات ریاضی" (MIPS) برای دانش آموزان ایرانی بود. بدین منظور ٩٢٩ دانش آموز سال اول متوسطه (٤٧١ دختر و ٤٥٨ پسر) به روش خوشه ای از مدارس دولتی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان شیراز انتخاب و به عنوان آزمودنی در این تحقیق شرکت نمودند. برای احراز روائی سازه ای مقیاس MIPS از تحلیل عاملی استفاده به عمل آمد. این تحلیل نشان داد که همانند مقیاس اصلی، نمرات این مقیاس در فرهنگ ایرانی، به پنج زیر مقیاس عبارت از: مطالعه سطحی ـ نامنسجم ، مطالعه عمیق ـ منسجم ، مطالعه راهبردی، حل مساله فراشناختی و مشغولیات ذهنی با عملکرد تفکیک می گردد. ضرائب آلفای کرونباخ برای زیر مقیاس های فوق از ٠.٦٣ تا ٠.٩٠ و ضریب بازآزمائی از ٠.٧٦ تا ٠.٨٦ نوسان داشت که مبین پایائی قابل قبول هر زیر مقیاس بود. الگوی روابط درونی بین زیر مقیاس های MIPS و رابطه آنها با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس ریاضی شواهدی دیگر برای روائی سازه ای و روائی ملاکی نمرات آن فراهم ساخت .
یافته های پژوهش حاضر الگوئی را از تفاوت های جنسیتی در پردازش اطلاعات ریاضی و پیشرفت تحصیلی در این درس نشان داد. در مجموع ، نمرات مقیاس MIPS در فرهنگ ایرانی از اعتبار قابل قبولی برخوردار است و میتواند به منظور کاربردهای پژوهشی، تربیتی و مشاوره ای مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: پردازش اطلاعات ، رويکرد مطالعه ، پيشرفت رياضي ١٧٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و پنجم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه طي چند دهه اخير، مطالعه عوامل انگيزشي، عاطفي و شناختي مؤثر بر يادگيري رياضي، بيش از پيش مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است .
cognitive – attentional patterns انطباق و اعتباريابي مقياس پردازش اطلاعات رياضي (MIPS) براي دانش آموزان ايراني / ١٧١ لايکرت ، به گويه هاي اين مقياس پاسخ داده و بدين سان انگيزه ها، راهبردها، باورها و تجارب خود را در يادگيري رياضي توصيف مي نمايد.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که MIPS در ميان دانش آموزان ايراني حتي در نخستين سال ورود به دبيرستان ، پنج عامل را در پردازش اطلاعات رياضي مورد سنجش قرار ميدهد که عبارتند از: مطالعه سطحي ـ نامنسجم ، حل مسأله فراشناختي، مطالعه عميق ـ منسجم ، مطالعه راهبردي و مشغوليات ذهني با عملکرد.
شايان ذکر ١٨٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و پنجم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * است که فرم اصلي MIPS در ميان دانشجويان دانشگاه اعتباريابي گرديده است ، اما پژوهش حاضر نشان داد که با مختصر تغييرات و ساده سازي متن گويه ها نمرات اين مقياس براي دانش آموزان نيز از اعتبار قابل قبولي برخوردار است و دانش آموزان نيز قادر به تفکيک مؤلفه هاي شناختي و انگيزشي پردازش اطلاعات خود در قلمرو دانش و يادگيري رياضي هستند.