چکیده:
امروز بیشتر سازمانها برای افزایش توانمندیها، رشد و بقای بلندمدت و کاهش ریسک عملیات خود نیازمند تدوین برنامهریزی استراتژیک هستند. پس از تدوین استراتژیها، تعیین اولویت استفاده از استراتژیها از اهمیت ویژهای برخوردار است. از مدلهای تصمیمگیری چندشاخصه میتوان برای اولویتبندی استراتژیها استفاده کرد. هدف اصلی این پژوهش، مقایسهی نتایج حاصل از ماتریس QSPM و تکنیکهای مپک و ویکور در تعیین اولویت استفاده از استراتژیهای به دست آمده برای شرکت شرق سازهی کویر یزد میباشد. جامعهی آماری این پژوهش شامل اعضای هیئتمدیره و کارکنان شرکت شرق سازهی کویر یزد، تمامی مدیران عامل شرکتهای ساختمانی و پیمانکاری یزد و اعضای هیئت علمی دانشکدهی مهندسی عمران دانشگاه یزد و مدیران و معاونان اداره کل راه و شهرسازی استان یزد بوده است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از نظرات خبرگان در دسترس استخراج شده است. برای انجام این پژوهش، در ابتدا برنامهریزی استراتژیک برای شرکت شرق سازه انجام شده و به کمک ماتریس SWOT، استراتژیهایی برای شرکت شناسایی شده است. سپس با استفاده از ماتریس SPACE، استراتژیهای تدافعی برای شرکت شرق سازه مناسب تشخیص داده شده و پس از آن به کمک ماتریس QSPM، این استراتژیها رتبهبندی شده است. در قسمت بعد، تمامی استراتژیهای شناساییشده به کمک تکنیکهای مپک و ویکور رتبهبندی شده است. سپس نتایج حاصل از ماتریس QSPM و تحلیل مپک و ویکور مقایسه شده و تفاوت این سه روش در اولویتبندی استراتژیها مشخص شده است.
خلاصه ماشینی:
هدف اصلی این پژوهش، مقایسهی نتایج حاصل از ماتریس QSPM و تکنیکهای مپک و ویکور در تعیین اولویت استفاده از استراتژیهای به دست آمده برای شرکت شرق سازهی کویر یزد میباشد.
هدف اصلی این پژوهش، مقایسهی نتایج حاصل از ماتریس QSPM و تکنیکهای مپک و ویکور در تعیین اولویت استفاده از استراتژیهای به دست آمده برای شرکت شرق سازهی کویر یزد میباشد.
برخی مدل های تصمیم گیری چندشاخصه عبارتند از (به تصویر صفحه رجوع شود) در این مقاله برای تعیین اولویت استراتژی ها از روش مپک و ویکور استفاده شده است و نتایج حاصل از آنها با نتایج حاصل از ماتریس QSPM مقایسه شده است.
روش شناسی تحقیق در انجام این پژوهش برای تدوین استراتژی های شرکت شرق سازه ی کویر یزد با انجام مصاحبه ای با مدیرعامل شرکت، بیانیه ی مأموریت، چشم انداز و اهداف کلان سازمان تهیه شد و سپس با مصاحبه هایی با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و برخی کارکنان شرکت و همچنین مشاهده ی جو حاکم بر شرکت و روابط موجود در آن، عوامل درونی و بیرونی تأثیرگذار بر عملکرد شرکت مشخص شد و با مصاحبه با افراد مختلف داخل شرکت نمره دهی به آن عوامل انجام شده و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی تهیه شد.
ماتریس تصمیم گیری (به تصویر صفحه رجوع شود) در مرحلهی دوم روش ویکور باید اوزان هر یک از شاخصها مشخص شود که این کار، پیش از این برای انجام تحلیل مپک و با استفاده از تکنیک آنتروپی شانون انجام شده است که از تکرار آن خودداری شده است.