چکیده:
هدف این تحقیق بررسی میزان مشارکت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی در درس زبان انگلیسی با روش آموزشی کلاس معکوس بوده است. برای انجام تحقیق از روشهای توصیفی و شبه آزمایشی پیشآزمون-پسآزمون استفاده شده است. 56 دانشآموز دوم دبیرستان از مدرسهای در شهر تهران به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار داده شدند و به مدت 20 هفته (هر هفته 2ساعت) آموزش زبان انگلیسی به صورت معکوس و سنتی به ترتیب برای گروههای آزمایش و کنترل ارائه شد. برای بدست آوردن میزان مشارکت دانشآموزان در کلاس معکوس از پرسشنامه مشارکت ریو (2013) و برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از آزمون محققساخته استفاده شده است. پایایی پرسشنامه ریو، 95/ و پایایی آزمون محقق ساخته از طریق آزمون مجدد، 90/ محاسبه شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میزان مشارکت دانشآموزان در کلاس درس معکوس در هر چهار مولفه مشارکت رفتاری، شناختی، عاطفی و عاملی بالاتر از میانگین است. همچنین تفاوت معناداری در میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود دارد. بر اساس نتایج این پژوهش، کلاس درس به شیوه معکوس با افزایش میزان مشارکت دانشآموز موجب بهبود عملکرد تحصیلی آنان میشود.
The aim of this research was to evaluate the rate of engagement and academic achievement of high school students in English course by using flipped classroom instruction. Descriptive and experimental methods (pre-test and post-test) were used to apply the research. 56 students of second grade in a high school located in Tehran were randomly chosen and divided into control and experiment groups. One was taught by the traditional method and the other was taught using the flipped classroom model for 20 weeks (each session, 2 hours). The Reeves' questionnaire (2013) was used to measure the students' engagement rates in flipped classroom. For comparing the academic achievement between flipped and control groups the reliability of Reeves' questionnaire according to Cronbach Alpha was recognized (0.95), and a researcher-made-test with reliability of 0/90 was used to measure academic achievement of both groups. The findings show that the rate of students' engagement in flipped classroom in each four aspects behavioral, cognitive, emotional, and factor engagement is higher than average. Also, there is meaningful difference in students' academic achievement between experimental and control group. According to the results of this research, flipped classroom model promotes students' academic achievement by increasing their engagement rate.
خلاصه ماشینی:
بررسي ميزان مشارکت و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دبيرستاني در درس زبان انگليسي با استفاده از روش آموزش کلاس معکوس Considering the rate of engagement and academic achievement of high school students in English course by using flipped classroom instruction مصطفي بهمني ١* Mostafa Bahmani سعيد صفاييموحد ** Saeid Safaei Movahed رضوان حکيم زاده *** Rezvan Hakimzade محمد عطاران **** Mohammad Attaran سيدبهنام علويمقدم ***** Sayed Behnam Alavi Moghaddam چکيده Abstract هدف اين تحقيق بررسي ميزان مشارکت و پيشرفت تحصيلي The aim of this research was to evaluate the rate ofدانش آموزان دبيرستاني در درس زبان انگليسي با روش آموزشي کلاس engagement and academic achievement of high schoolمعکوس بوده است .
The Reeves' questionnaire (2013) was used to مشارکت دانش آموزان در کلاس معکوس از پرسشنامه مشارکت ريو measure the students' engagement rates in flipped(٢٠١٣) و براي اندازه گيري پيشرفت تحصيلي دانش آموزان از آزمون classroom.
The findings show that the کلاس درس معکوس در هر چهار مؤلفه مشارکت رفتاري، شناختي، rate of students' engagement in flipped classroom inعاطفي و عاملي بالاتر از ميانگين است .
واژه هاي کليدي: ، Keywords: flipped learning, English language يادگيري معکوس ، آموزش زبان انگليسي، مشارکت، پيشرفت تحصيلي instruction, Engagement, academic achievement ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ١.
بسياري از کتاب ها و پژوهش هاي انجام شده در زمينه آموزش زبان انگليسي اذعان دارند که بيشتر کلاس هاي درس زبان انگليسي به عنوان زبان دوم يا خارجي هنوز به شيوه معلم محوري اداره ميشوند که عدم انطباق مطالب با نيازها و علايق دانش آموزان و تلاش آنها براي يادگيري را به همراه داشته است (اي.