چکیده:
سابقه و هدف: قدرت یک رشته دانشگاهی به بدنه دانش متمایزی است که بوسیله رشته دیگری فراهم نشده باشد. پژوهشها در قالب پایاننامه و رساله میبایست بخش وسیعی از این بدنه را بسازند. تحقیق حاضر به بررسی این قالبها در جهت ساخت دانش جدید در حوزه مدیریت ورزشی میپردازد.
مواد و روشها: روش تحقیق توصیفی و مسیر اجرا تحلیل محتواست. جامعه آماری تحقیق متشکل از 167 پایاننامه و رساله است که از سال 1390 لغایت 1395 به چاپ رسیدهاند. ابزار تحقیق، برگه کدگذاری متعلق به قاسمی و همکاران و ضریب توافق (پی اسکات) بین کدگذاران 0/79 بوده است. آزمون خی دو در سطح معناداری 0/05 نیز برای مقایسه گروهها استفاده گردید.
یافتهها: 52/8% پژوهشها به هیچ رشته ورزشی اشاره نکردهاند. از بین مابقی مطالعات 14/8% در خصوص فوتبال یا فوتسال و بازیکنان و مربیان و یا سازمانهای مدیریتی این رشته بوده است. اکثر عناوین از رشتههای دیگر مانند مدیریت است و به موضوعات برخاسته از رشته تربیت بدنی که جزء ویژگیهای آن محسوب میشود مانند وضعیت اردو (0/6%)، اوقات فراغت (0/6%) و رویداد ورزشی (1/7%) کمتر پرداخته شده است. اگرچه گرایشهای بازاریابی، اماکن و رویدادهای ورزشی همزمان در دانشکده افتتاح شدند، ولی در 10/3% از مستندات، بازاریابی آمیخته متغیر اول است و گرایش کمتری به دو عنوان دیگر بوده است. 51/7% پژوهشها با فرضیه و 46/6% با سوال شروع شده است. بین موضوعات تحقیق و رشتههای ورزشی بر اساس اساتید راهنما تفاوت معنیدار مشاهده شد.
نتیجهگیری: برای ساخت بدنه دانش در مدیریت ورزشی علاوه بر موضوعات مشترک میبایست توجه به موضوعات تخصصیتر که برخاسته از زمینه ورزش هستند، مد نظر دانشجویان، اساتید و برنامهریزان این رشته قرار گیرد.
Background and aim: The power of a university major to the body is distinct
knowledge that is not provided by another major. Researches in the form of
dissertations and theses make a large part of this body. The aim of this study was
to investigate these templates in order to create new knowledge in the field of
sports management.
Material and methods: This descriptive research was performed using content
analysis. The statistical population of the research consisted of 167 dissertations
and theses that have been published from 2011 to 2016. The measuring instrument
was coding sheet of Ghassemi et al. and the coefficient of agreement (PSCAT) was
0.79 among the coders. Chi-square test with a significant level of 0.50 was used to
compare the groups.
Findings: Totally, 52.8% of the research did not mention any sports. Among the
rest of the studies, 14.8% were related to football or futsal, players, coaches or
management organizations. Most titles were on other majors such as management
and less topics were about physical education such as the quality of the sports
camp (0.6%) leisure time (0.6%) sports event (1.7%). Although marketing, sports
facilities and sports events were simultaneously opened at the faculty, mixed
marketing was the first variable in 10.3% of documentation and there was less
tendency to the other two. Wholly, 51.7% and 46.6% of the research started with
the hypothesis and question. There was a significant difference between the
research subjects and the fields of sports based on the guidance of supervisors.
Conclusion: In order to create the body of knowledge in sports management, in
addition to common issues, the more specialized topics arising from the field of
sports should be considered by the students, professors and planners of this field.