چکیده:
مدیریت دانش یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شرکتها در شرایط رقابتی و عصر اطلاعات است. اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه شماری از سازمانها، دانش خود را اندازه گیری میکنند و به منزله سرمایه فکری سازمان و نیز شاخصی برای درجه بندی شرکتها در گزارشهای خود منعکس میکنند. در همین راستا، موضوع نوآوری به عنوان یکی از اجزای ضروری شرکتهایی که خواهان حفظ مزیت رقابتی بلند مدت هستند، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر مولفه های مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در دانشگاه سمنان میباشد. روش: جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه سمنان بوده است و با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری برابر 271 نفر تعیین گردید و در بازه زمانی نیمه نخست سال 1395 اقدام به جمع آوری نظرات این افراد گردیده است. نتایج بدست آمده بیانگر تاثیر معنادار هر چهار مولفه مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بود. همچنین با توجه به نتایج باید بیان نمود خلق دانش بیشترین تاثیر و تسهیم دانش کمترین تاثیر را بر نوآوری سازمانی داشته اند. در انتها نیز نکاتی جهت بهبود وضعیت هر یک از مولفه ها و نوآوری سازمانی ارائه گردیده است، که میتوان به ایجاد شرایط کاری کاربر پسند، تشویق افراد به استفاده از دانش و تبیین و ترویج اعتماد در سازمان و تبدیل آن به فرهنگ غالب در بین کارکنان و مدیران اشاره نمود.
خلاصه ماشینی:
در انتها نیز نکاتی جهت بهبود وضعیت هر یک از مؤلفه ها و نوآوری سازمانی ارائه گردیده است ، کـه مـی- توان به ایجاد شرایط کاری کاربر پسند، تشویق افراد به استفاده از دانش و تبیین و ترویج اعتمـاد در سـازمان و تبدیل آن به فرهنگ غالب در بین کارکنان و مدیران اشاره نمود.
با توجه به روند حرکت جامعه بشری به سوی اجتماع «دانش بنیان » مدیریت و کنترل بر دانش ، نقشی اساسی در شکوفایی و رشد جوامع خواهد داشـت ، پیـاده سـازی مـدیریت دانش نه تنها برای شـرکت هـا و سـازمان هـای بـزرگ و انتفـاعی اهمیـت دارد، بلکـه بـرای سازمان های غیرانتفاعی و نهادهای دولتی نیز امری مهم و ضروری است .
نوآوری به عنوان خلق دانش جدید و ایده های کسب و کار برای تسهیل محصولات جدید، با هدف بهبود فرآیندهای کسب و کار داخلی، ساختار و ایجاد بازار به سوی محصولات و خدمات است (٢٠٠٩ Baregheh, Rowley, and Sambrook).
بـا توجـه بـه ایـن کـه تعـداد کـل کارکنـان دانشگاه سراسری در بازه زمانی انجام تحقیق برابر ٦٠٠ نفر بوده است ؛ لذا جامعه آمـاری در این پژوهش محـدود در نظـر گرفتـه شـده اسـت و جهـت محاسـبه حجـم نمونـه از فرمـول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود استفاده میشود: (به تصویر صفحه رجوع شود) باید اشاره نمود که سوالات مرتبط با فرآیندهای مدیریت دانش شـامل ٢٥ مـورد اسـت که از پژوهش Nonaka and Takeuchi (١٩٩٥) استخراج شـده اسـت .