چکیده:
مسئله تصمیم (پروهایرسیس) از جمله مسائل مهم در اندیشه اخلاقی ارسطو است. اصطلاح پروهایرسیس برای نخستین بار به صورت روشمند توسط ارسطو وارد مباحث فلسفی شد. مفاهیمی چون قصد، اراده، هدف، گزینش، گزینش هدفمند، گزینش عقلانی، گزینش متاملانه از جمله اصطلاحات آمده درخصوص ترجمه پروهایرسیس است که به نظر می رسد اصطلاح اخیر (گزینش متاملانه) تعریف ارسطو از پروهایرسیس باشد. درک مفاهیمی چون فرونسیس، فعل، قصد، باور، آرزو، اراده، و فضایل برای فهم ساختار درونی پروهایرسیس در ارسطو لازم و ضروری است. در واقع این مفاهیم ارتباط مستقیمی با مفهوم پروهایرسیس دارند. ارسطو تصمیم یا همان پروهایرسیس را به عنوان یک گزینش متاملانه برای انجام فعلی که در برابر ماست تعریف می کند. از نظر وی اگر یک فعل در نتیجه یک تصمیم محقق شود آن فعل اختیاری است، اما عکس و خلاف آن معتبر نمی باشد. وی معتقد است حیوانات و کودکان به طور ارادی عمل می کنند اما آنها تصمیم نمی گیرند، زیرا آنها فاقد تعمق و تامل ورزی هستند.
The term of prohairesis was systematically entered in philosophical debates by Aristotle. This concept is generally translated as intention, will, purpose, choice, purposive choice, rational choice, and deliberative choice that the later seems to be Aristotle’s definition of prohairesis. To understand the internal structure of prohairesiss, we have to understand the conceptions of action, intention, belief, whish, will, and virtues. For Aristotle if an action will be done through a decision, this action is voluntary, but its contrary is not credible. He believes that the children and animals act voluntarily, but they have not any decision, because they have not any deliberation.
خلاصه ماشینی:
279-299) همان طور که برخي اشاره دارند اصولا براي فهم ساختار دروني پروهايرسيس در ديدگاه ارسطو ناگزير به فهم مفاهيمي چون فرونسيس (phronesis)، فعل (action)، قصد (intention)، باور(belief)، آرزو(wish)، فضايل (virtues) و اراده (will) هستيم .
اين نتيجه تحليل ارسطو است :«آنچه که انتخاب ميشود چيزي در حد توانايي ماست که بعد از سنجش و تأمل ، ميل ما به آن برانگيخته ميشود، زيرا وقتي که عزم ما در پي تصميم برآيد درآن صورت ميل ما مطابق تصميم و اختيار ماست »(اخلاق نيکوماخوس ، ١١١٣- الف ).
به عنوان مثال وقتي که فردي مستبد شخصي را تهديد ميکند و آن شخص به منظور نجات خانواده اش از مرگ ، تأمل مي کند تا فعلي را انتخاب کند که به نظر ميرسد در چنين شرايطي براي او بهترين باشد، آنگاه اين فعل نتيجه يک تصميم خواهد بود، و آن فعل اختياري است .
نيلسن ضمن اشاره به اموري که افراد مجبور به انجام آن هستند در مقاله خود تحت عنوان " نظريه تصميم از ديدگاه ارسطو" تلويحا بيان ميدارد گرچه ارسطو فعل ساده hairesthai را بجاي فعل مرکب prohairesthai بکار ميبرد، با وجود اين عبارت افعال ترکيبي مستلزم آن نيست که افعال تحميل شده فرد صرفا ابزاري باشند، بلکه مناسب است بگوييم افعال تحميلي فرد يک توجيه صحيح را در خصوص آنچه که فرد بايد انجام دهد بدنبال دارد(٤ .
مطابق ديدگاه وستبرگ ارسطو قائل به وجود رابطه ميان ذهن و فعل است و اين رابطه ، انسان ها را از ديگر حيوانات متمايز ميکند؛ بدين معنا که در فعل يک گزينش آزاد(free choice) وجود دارد.