چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی آموزش الگوهای ارتباطی برشادکامی دانش آموزان مقطع متوسطه یک منطقه ٩ شهر تهران بود. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی به صورت طرح پیش آزمون - پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه کنترل بود نمونه پژوهش از بین ۳۲ زوج با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. پس از آموزش الگوهای ارتباطی در ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقه ای بر اساس خانواده درمانی نظریه ی ستیر ترجمه بهروز بیرشک برای جمع آوری داده ها از وپرسشنامه شادکامی آکسفوره استفاده شد. نتایج تحلیل های آماری نشان داد رابطه ی معناداری بین آموزش الگوهای ارتباطی خانواده برشادکامی والدین وجود دارد. داده ها از روش محاسبه کواریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS ورژن ۲۲ مورد تحلیل قرار گرفت یافته های پژوهش نشان داد: بین الگوهای ارتباطی خانواده و شادکامی والدین داش آموزان رابطه ی مثبت و معتاداری وجود دارد. به این معنی که هر چه الگوی ارتباطی مناسبی در خانواده ها وجود داشته باشد. شاد کامی والدین بیشتر ودر نتیجه تاثیر مثبت در فرزندان به جا می گذارد. پس این نتیجه حاکی از آن است که به نظر می رسد افراد با نشاط بیشتر متعلق به خانواده هایی هستند که از الگوی ارتباطی مناسبی برخوردار ند. در پژوهش حاضر وجود رابطه ی مثبت و معتادار بین الگوی ارتباطی و شادکامی والدین دانش آموزان تایید شد.
خلاصه ماشینی:
داده ها از روش محاسبه کواريانس تک متغيره با استفاده از نـرم افـزار spss ورژن ٢٢ مورد تحليل قرار گرفت يافته هاي پژوهش نشان داد: بين الگوهاي ارتباطي خانواده و شـادکامي والـدين دانـش آموزان رابطه ي مثبت و معناداري وجود دارد.
بر اساس نتايج مندرج در جدول ، سطح معناداري آماره محاسبه شده براي تمامي متغيرها بزرگتر از ٠/٠٥ مي باشد بنـابر اين فرض نرمال بودن توزيع نمرات پيش آزمون و پس آزمون پذيرفته مي شود به منظور بررسي اثربخشي نوشتار درماني بر آموزش الگوهاي ارتباطي بـر شـادکامي والـدين دانـش آمـوزان ، از آزمـون تحليـل کواريانس چند متغيره استفاده شد.
1- Kolmogorov- Smirnov Test 27 جدول ٧: نتيجه آزمون لوين براي بررسي همگني واريانس ها (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول ٧ نشان داده شده است ، نتايج آزمون لوين در هيچ يک از متغيرها معنا دار نمي باشد.
جدول ١٤: نتيجه آزمون لوين براي بررسي همگني واريانس ها (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول ١٤ نشان داده شده است ، نتايج آزمون لوين معنا دار نمي باشد.
جدول ١٤: نتيجه آزمون لوين براي بررسي همگني واريانس ها (به تصویر صفحه رجوع شود) همانطور که در جدول ١٤ نشان داده شده است ، نتايج آزمون لوين معنا دار نمي باشد.
The results of statistical analyses showed that there is a significant relationship between the training of family communication patterns on the parents' happiness level.
The present study showed a significant positive relationship between the communication pattern and the students' parents' happiness level.