چکیده:
مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر سرمایه انسانی و برنامههای مدیریت محیطزیست و ادغام آنها در فعالیتهای خود، اثرات قابل توجهی را در ارتقای توجه به محیط زیست خواهد داشت. از آنجا که آموزش و توسعه تسهیلگر مدیریت منابع انسانی سبز است، لذا این تحقیق در راستای ارتقای رفتار سبز کارکنان به دنبال شناسایی و اولویتبندی نیازهای (دورههای) آموزشی سبز سازمانها مبتنی بر رویکرد مدیریت منابع انسانی سبز میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش در گروه پیمایشی است. در این پژوهش 14نیاز (دوره) آموزشی بر اساس ادبیات تحقیق شناسایی شدند. جامعه آماری این پژوهش10 نفر از کارشناسان صنعت آموزشی کشور بوده که به روش گلولهبرفی انتخاب شدند و با استفاده از مقیاس پنج نقطهای لیکرت نظرات آنها برای تعیین اهمیت این نیازهای (دورههای) آموزشی گردآوری شد. در واقع، با بهرهگیری از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره در ابتدا به کمک تحلیل سلسلهمراتبی دلفی فازی 8 نیاز (دوره) آموزشی به عنوان مهمترین نیاز مشخص شد. علاوه بر این با استفاده از روش فرایند تحلیل شبکهای ((ANP نیازهای (دورههای) آموزشی مؤثر در ارتقای رفتار سبز کارکنان به لحاظ عملکرد رتبهبندی شدند که بر اساس آن به ترتیب توسعه پایدار، 14001ISO و خرید سبز به عنوان مهمترین و مؤثرترین نیازها یا دورههای آموزشی شناسایی شدند. بر این اساس مدیران مؤسسات آموزشی میتوانند در جهت پیادهسازی مدیریت منابع انسانی سبز، طبق نتایج این پژوهش به آموزش سبز کارکنان اقدام نمایند.
Through focusing on and blending human capabilities and environmental management programs, Will have significant impacts on improving the environment. Since education and development are considered to be the facilitator of "Green Human Resource Manage-ment", this paper based on "Green Human Resource Management" approach attempts to identify and pri-oritize the requirements of "green training courses" held by organizations. An applied research in its goal, this paper benefits from group survey methodology. And 14 main education requirements were identified in this research based on performing an extended re-view of literature. Chosen according to snowball sam-pling, 10 education experts in Iran form the statistical population of the research; and utilizing five-level Likert scale we gathered their opinions. Using multi-criteria decision-making techniques as well as AHP-DEA-FCE model, out the 14 requirements, 8 are iden-tified as the most significant ones. Additionally, the main requirements for improving employees' green behavior in educational courses were prioritized ac-cording to ANP model. As a result, Sustainable devel-opment, ISO14001 and green purchasing were identi-fied as the most important and most effective needs or training courses. Accordingly, the managers of educa-tional courses can benefit from the findings of this research to apply "Green Human Resource Manage-ment".