چکیده:
درباره دیدار حضرت سلیمان با ملکه سبا هم در تورات و هم در منابع اسلامی مطالبی آمده است. داستان این دیدار در عهد قدیم از یکسو و در قرآن و منابع پساقرآنی(تفاسیر، احادیث، تواریخ و قصص) از سوی دیگر روایت شده است. نشان دادن شباهتها و تفاوتهای و بررسی داستان این دیدار از حیث ساختار و روش و محتوا هدف اصلی مقاله حاضر است. بنا بر نتایج به دست آمده در این مقاله،گرچه داستان دیدار سلیمان با ملکه سبا در این دو کتاب آسمانی و منابع پسا قرآنی دربرخی موارد جزئی مشابه با هم آورده شده است. اما در واقع، این قصه در قرآن و منابع پساقرآنی بسیار متفاوت با عهد قدیم بیان گردیده است.مساله این پژوهش بررسی تطبیقی ساختار و روش این داستان در عهد قدیم با قرآن کریم و منابع پسا قرآنی است
خلاصه ماشینی:
"(روایت داستان درمنابع اسلامی( قرآن و منابع پساقرآنی) سلیمان یکی از پیامبرانی است که نام مبارکش هفده بار در سوره های متعددی آورده شده (قرشی، ج3/6؛ خزائلی، ص368) و در مورد فضل و لطف خداوند نسبت به او، منزلت و جایگاه عبودیت، علم و قضاوت ایشان، تسخیر کائنات برای او، حکومت فرمانروایی، جنود و لشکریانش، در سرزمین مورچگان، داستان او با ملکه سبا و نهایتا مرگ ایشان سخن به میان آمده است (محمدیان، ص346-350).
داستان نیز از همان آغاز در صدد بیان معجزه ی سلیمان است و اگر در بعضی از منابع اسلامی فضای شگفت آوری را که سپاهیان سلیمان برای فرستادگان بلقیس آماده کرده اند توصیف می کند، بدان جهت است تا پیک بلقیس را از واقعیت امر آگاه سازند، در واقع قرآن به دنبال بیان و تأکید بر مسائل مادی این دیدار نبوده است، بنا براین هر چه در منابع یهودی در رابطه با رد و بدل شدن هدایا شاخ و برگ برآن اضافه شده است نوعی انحراف در اصل داستان میباشد، چرا که طبق آیات قرآن موضوع بت پرستی ملکه و بازگشت او به آئین اسلام مهمترین موضوع بوده که در این منابع و بالتبع در کتب قصص و تاریخی اهمیت این موضوع در لوای مطرح شدن موضوعات مادی و دنیوی به شدت کمرنگ شده است که این خود نوعی انحراف به حساب می آید."