چکیده:
درک مفاهیم و شــالوده های معماری بدون شناخت و درک محیط فرهنگی و اجتماعی که این مفاهیم در آن رشد کرده است و از قید زمان آزاد هستند، میسر نمی گردد. در بازشناخت یک اثر معماری سه گونه فضای متفاوت قابل تشخیص است که به طور عمده در تقابل با یکدیگر به میدان می آیند. فضای فرهنگی شــخص ســازنده بنا، فضای فرهنگی شــخصی که به بنا می نگرد و فضای فرهنگی شــخصی که یافته های اظهارشده از سوی سازنده و استفاده کننده از بنا را به بستر نقد می برد و بر مبنای شناخت و بینش شــخصی اش نســبت به بنا، هر آنچه را از ماهیت اثر درمی یابد، برای شخص چهارم به نمایش می گذارد. اینجاست که می توان به اهمیت و تاثیرپذیری دو مقوله نقد و شــناخت در بســترهای هنر و معماری از همدیگر پی برد. این تحقیق به منظور یافتن تعریفی کاربردی به منظور دستیابی به مفهوم شناخت شناسی در عرصه های هنر و معماری صورت گرفته است.
Cultural heritages, among which architecture and urban planning are the upmost manifestation, are not rendered to
the next generation without making effort. It is a vital prerequisite to benefit from historical remaining essences. The
first step in doing so is historical understanding which itself needs not only insight and perception of history of the
heritages, but also their content and existential role during the history up to today. In other words we should have a
perception accompanied by qualitative understanding of it throughout history which encompasses present time and
future. Human, who is a part of boundless universe, is necessarily in need of other parts of such whole being and
has a permanent relation with them. If we consider nature, the universe without human, we can conclude that these
two are homogeneous and they mutually affect each other. In epistemology, human is in search of criteria for real
understanding of the surrounding nature. Therefore epistemologists try to study human mind potentials. Cognition
in human history has been appeared as scientific and artistic cognition, through another medium. This cognition
is philosophic cognition and also cognition on information and communication. Everyone in this world is feeling
their surrounding through the senses, and by their understanding of the world they pass the first step in cognition.
Thus they have a little understanding of the universe. Through passing the second step, human can conceptualize his
perception, develop and deepen this understanding and make it more real. Generally through human’s relation to his
surrounding world and on the basis of psychology of perception, there are various ways to understand and review
architectural relics. Working on and understanding architecture aid us to have better perception of human’s different
dimensions; spiritual, material and mental. Studies show that in order to have perception of architecture, firstly we
should have broad understanding of the definition of human mind framework in the process of creating the space. It
can in itself broaden discussion in this field. In the analysis of a work of architecture together three different space
in front is detected: The cultural space developer, personal looks at the cultural space and personal cultural space
that expressed the achievements made by the manufacturer and consumers, according to the analysis and based on
the knowledge and views of the building, understands anything of the work nature show also differ by individual
quarters. This is where we can make an impact and studying the architecture of the two categories realized from each
other. Basically, there is a reciprocal relationship between critics and cognitive architecture. By concentrating on the
issues in epistemology, a clear-cut method can be gained in our understanding in the fields of art and architecture.
The research have been to find a definition for knowledge in the fields of art and architecture. The results of the
studies show that to achieve the recognition of architecture, first we pay attention to a holistic concept of architecture
that could broaden the field of discussion in this regard.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر در چهارچوب یک روش تحلیلی - نظری و با رویکرد مقایسهای صورت گرفته و سعی بر این دارد که در ابتدا با استفاده از منابع پژوهشی پیشین و گسترش آنها، به طرح نظریه خاص در رابطه با ساماندهی و تعریف مفاهیمی که عملکرد دستگاه حسی انسان در شناخت محیط را شکل میدهند(شکل 1) پرداخته،و با تبیین نقش ذهن در خلق فضای پیرامون، با استفاده از شواهد، نظریات حاصل را استحکام بخشد.
شناخت بر این اساس با وساطت تصویر ذهنی یا بیوساطت آن انجام میشود و ازآنجاکه هیچ تعریفی قویتر و روشنتر از آن نیست تعریف دقیقی برای آن امکان ندارد و هرچه در این باب گفته شود تنها ذکر مصادیق و بیان انواع آن است.
به گمان اینان شناخت عقلی نتیجه احساس و ادراک و استنتاج است و شناخت اشراقی و یا شهودی، شناختی دفعی و از عالم حس برکنار است و تنها به مدد عبادت و یا ریاضت دست میدهد، غافل از آنکه شناخت دفعی وجهی از شناخت تدریجی است، با این تفاوت که یا مراحل مقدماتی آن بهسرعت روی میدهند یا بین مقدمات و نتایج نهایی آنها فاصله میافتد (Kriegel & Thagard, 2006,195).
در این شکی نیست که تجربه علمی نیازمند تبیین است و بدین سبب طرز تفکر یا فلسفه عالمان نیز در تجارب انسان دخالت میورزد (Munson&Black ,2016, 175).
شناخت فلسفی در زندگی انسان اهمیت فراوان دارد زیرا از یکسو راهنمای عمل انسانی است و از سوی دیگر علم و هنر را رهبری میکند.
Studies show that in order to have perception of architecture, firstly we should have broad understanding of the definition of human mind framework in the process of creating the space.