چکیده:
اخوانثالث شاعری است که به حق لقب حماسهسرای نوپرداز در کنار شاعرانی چون شاملو و سیاوش کسرایی را به خود اختصاص داده است. زبان حماسی او خاصّ خودش میباشد که تلفیقی از حماسه کهنه و نو است و نشان از تسلّط او بر متون نظم و نثر قدیم و جدید دارد. در این مقاله آثار او در شش بخش «واژگان و ترکیبها، ساختار، صحنه و فضاسازی، زینتها، روحیهسازی و لحن و اسطوره» و شانزده قسمت «بهگزینی واژگان و اصطلاحات، ترکیبهای وصفی و اضافی، آغاز و پایان، ساختار کهن دستوری، عشق و مبالغه، فضاسازی، تضادّ و تناقض، وزن و ردیف، تناسب لفظ و معنا، خردورزی، گروهبندی جمعی، ستیزهجویی اهریمن و اهورا، روایتگرایی، قهرمانپروری و شهادت پیروزمندانه» مورد بررسی و تجزیه و تحلیل توصیفی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده است که مهدی اخوان ثالث نهتنها شاعری حماسهسرا، بلکه شاعری با ویژگیهای خاصّ حماسه نو میباشد. بعضی از آثار او مانند: آدمک، خوانهشتم، آنگاه پس از تندر، قصّه شهر سنگستان، کتیبه و باغ من حاکی از تسلّط او بر حماسهسرایی میباشد.
Akhavan Saless is a poet who has rightfully earned the title of the composer of new epic alongside poets such as Siavash Kasraei and Shamlou. His epic language is completely his own creation which is an amalgam of new and old epic and shows his mastery over old and new texts both in prose and verse. This article studies his works in six sections namely lexis and taxis, structure, atmosphere, figures of speech, mood, tone, and myth. Also it examines the following aspects such as preferences for certain diction and terms, descriptive and possessive compounds, beginning and end, old grammatical structure, love and hyperbole, contradiction, meter and rhyme, the concordance of word and its meaning, praising wisdom, classification, the battle between Ahriman and Ahuramazda, narration, heroism, and victorious martyrdom. The results drawn from this study shows that Akhavan is not only the composer of epic, but also he is a poet who composes new epic with its particular characteristics. Some of his works such as Adamak, the eighth trial, then on after the thunder, the story of Sangestan city, and epitaph and my garden are testimony to his mastery in epic composition.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله آثار او در شش بخش «واژگان و ترکیب ها، ساختار، صحنه و فضاسازی، زینت ها، روحیه سازی و لحن و اسطوره » و شانزده قسمت «به گزینی واژگان و اصطلاحات ، ترکیب های وصفی و اضافی، آغاز و پایان ، ساختار کهن دستوری، عشق و مبالغه ، فضاسازی، تضاد و تناقض ، وزن و ردیف ، تناسب لفظ و معنا، خردورزی، گروه بندی جمعی، ستیزه جویی اهریمن و اهورا، روایت گرایی، قهرمان پروری و شهادت پیروزمندانه » مورد بررسی و تجزیه و تحلیل توصیفی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده است که مهدی اخوان ثالث نه تنها شاعری حماسه سرا، بلکه شاعری با ویژگیهای خاص حماسۀ نو مسیگباسشتدا.
پس از آن آثار او را از نظر «به گزین کردن واژگان و اصطلاحات ، بهره گیری از ترکیب های وصفی و اضافی ویژه ، استفاده از مصراع های کوتاه ، آغاز و پایان مناسب ، بهره گیری از ساختار کهن ، عشق و مبالغه ، فضاسازی، تضادوتناقض ، نغمۀ حروف ، مراعات نظیر، وزن و قافیه ، خردورزی، انسان و انسانیت ، گروه بندی جمعی ، ستیزه جویی، روایت گری، اسطوره سازی، قهرمان پروری، شهادت » بررسی شده و این نتیجه گیری به عمل آمده است که از نظر شکل و محتوا شعر حماسی او کاملا نو و ویژه است .
٢-٥-روحیه سازی در حماسۀ نو این بخش به چهار قسمت «خردورزی و اصالت گرایی، انسان و انسانیت در حماسه ، گروه بندی اجتماع ، ستیزه جویی اهریمن و اهورا در درون مایۀ حماسه » جداگانه در اشعار اخوان ثالث بررسی و تجزیه و تحلیل شده است .