چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی (شاخه سلامت روان در روابط دختر و پسر) بر نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف صورت گرفت. به این منظور پژوهشی در قالب یک طرح پژوهشی نیمهآزمایشی از نوع دو گروهی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دبیرستانهای منطقه دو تهران بود. نمونه آماری شامل شصت دانشآموز بود که از میان دو پایه تحصیلی از یک مدرسه انجام شد؛ به این صورت که دو کلاس از پایه نهم و دو کلاس از پایه دهم به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به طور تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل گمارده شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته (نگرش به ارتباط قبل از ازدواج) با سی سوال بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل واریانس مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی (شاخه سلامت روان در روابط دختر و پسر) بر متغییر وابسته نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف تاثیر داشته و بررسی دادههای آماری نیز بیانگر معنیدار بودن تغییرات در شاخص نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف است.
The present research has been done in order to investigate the impact of teaching life skills based on Quran (branch of mental health in female and male relationships) on the high school girls’ attitude towards friendship with the opposite sex. For this purpose, a research was conducted in the form of a quasi-experimental plan with pre-test and post-test and follow-up test in two groups.
The statistical population of this research consisted of all students of high schools existing in the second region of Tehran Municipality. The statistical sample included 60 students from two different levels in the same school, i.e. two class groups from the 9th level and two class groups from the 10th level were selected by accessible sampling. Samples were randomly assigned to the controlling group and the experimenting group. The instrument used for this test was a researcher made questionnaire (on the attitude towards building relationship before the marriage) consisting of 30 questions.
Repeated measures analysis of variance was used to analyze data. The research findings showed that teaching life skills based on Quran (branch of mental health in female and male relationships) has had an impact on the variable of high school girls’ attitude towards friendship with the opposite sex. Besides, analyzing the statistical data indicates the significance of the changes in the index of high school girls’ attitude towards friendship with the opposite sex.
خلاصه ماشینی:
com"/: استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی محیا زنده دل : دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه علوم و تحقیقات دو فصلنامه تخصصی پژوهشهای میانرشتهای قرآنکریم سال هشتم، شماره دوم، پاییز و زمستان1396، صص تاریخ دریافت مقاله: 10/ 05/ 96 تاریخ پذیرش مقاله: 01/09/ 96 چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی (شاخۀ سلامت روان در روابط دختر و پسر) بر نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف صورت گرفت.
حال سوال این است با فرض اینکه دیدگاههای آرمانی همچون این رویکرد طبق آموزشهای خود میتوانند تغییراتی را در زندگی افراد ایجاد کنند، آیا میتوان این امر را به صورت مهارتهای زندگی مطرح کرد و آثار مشخص و تعریف شدهای برای رفتار و اعمال دینی در زندگی روزمره قائل شد؟ نکته دیگر اینکه چنین رویکردی در آموزش (سلامت روان در روابط دختر و پسر) چه تأثیری در نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه با جنس مخالف (قبل از ازدواج) دارد؟ صاحب سبک مشاوره با رویکرد قرآنی، مجید محمودیان، مشاور خانواده و جوانان است که علاوه بر دارا بودن تخصص قرآنی و داشتن مجوز از طرف سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن الکریم، دانشآموخته دانشگاه معتبر در حوزه مشاوره و روانشناسی بوده و مجوز حرفهای و رسمی از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دارد.
نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که در پسآزمون و پیگیری در مقایسه با پیشآزمون نگرش دختران دبیرستانی نسبت به رابطه دوستی با جنس مخالف در اثر آموزش آموزش سلامت روان در روابط دختر و پسر(شاخهای از مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی) تغییر کرده است.