چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش سرعنوانهای موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان همدان بر اساس سه مؤلفه نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی است.
روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و به صورت پیمایشی انجام گرفته است. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه پژوهش شامل40 نفر از کتابداران کتابخانههای عمومی استان هستند که دارای مدرک علم اطلاعات و دانششناسیاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارتوصیفی، جداول توزیع فراوانی، شاخصهای عددی میانگین و انحراف معیار استفاده شد، برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون تی یک نمونهای و کولموگروف- اسمیرنف استفاده شده و آلفایکرونباخ پرسشنامه 987/0است. این پرسشنامه نظر کتابداران را در3 بعد تخصصی از اصول سرعنوانهای موضوعی شامل نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی مورد سنجش قرار می دهد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که در سرعنوانهای موضوعی، وحدت موضوعی با (29/3) و مسائل زبانی با (80/2) و نیازخواننده با (79/2)، به ترتیب بیشترین میانگین و نقش را در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان دارند.
نتیجهگیری: نتایج فرضیههای پژوهش نشان داد که نقش سرعنوانهای موضوعی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان بسیار پایین است و استفاده از آن در این منابع با توجه به درک و فهم پایین کودکان دارای بازخورد مثبتی نیست.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که نقش سرعنوان های موضوعی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان بسیار پایین است و استفاده از آن در این منابع با توجه به درک و فهم پایین کودکان دارای بازخورد مثبتی نیست .
٤. بین موضوع های اختصاص یافته به کتاب های کودکان بر اساس ویژگی"مسائل زبانی"در سرعنوان های موضوعی با بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی ٣: بین موضوع های اختصاص یافته به کتاب های کودکان بر اساس ویژگی"مسائل زبانی" در سرعنوان های موضوعی با بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد.
در نتیجه میتوان گفت بین موضوع های اختصاص یافته به کتاب های کودکان بر اساس ویژگی مسائل زبانی در سرعنوان های موضوعی با بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان تفاوت معناداری وجود دارد.
همچنین انصاری (١٣٩١) در نشستی تخصصی تحت عنوان «هم اندیشی خدمات کتابخانه ای برایکودکان با نیازهای ویژه » با اشاره به فعالیت های کم صورت گرفته در حوزه ذخیره و بازیابی اطلاعات کودکان ، ابراز داشت که ما تاکنون خیلی در این امر موفق نبوده ایم ، برای اینکه نتوانستیم به جامعه مخاطب هدف خود نزدیک شویم و نیازها و شرایط برآوردن آن را به کودکان بیاموزیم و نظامی متناسب با آنان پایه گذاری نماییم به همین منظور کتابخانه ملی وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار است سرعنوان موضوعیکودکان و نوجوانان را منتشر نمایند تا دسترسیکودکان به اطلاعات مورد نظر با توجه به خصوصیات ویژه این گروه برآورده شود.