چکیده:
محرک های محیطی مانند موسیقی، نور و رنگ، رایحه و از این قبیل که توسط حواس پنجگانه انسان قابل
دریافت می باشند در فروشگاه ها باعث تحریک مشتریان و جذب یا عدم جذب آنها به محیط فروشگاه
می شوند. محرک انتخاب شده باید متناسب با محیط فروشگاه و افراد مراجعه کننده برای خرید به آن
محیط باشد. دغدغة اصلی صاحبان فروشگاه انتخاب مناسب محرک های محیطی می باشد، اگر محرک به
صورت نادرست انتخاب شود باعث نارضایتی مشتریان از حضور در محیط و خروج از فروشگاه و در دراز
مدت باعث ضرر مالی خواهد شد. آنها برای نیل به این هدف سعی در خلق محیطی با آرامش برای
مشتریان خود می نمایند تا فرآیند تصمیم گیری خرید در محیط فروشگاه به بهترین وجه و به نفع فروش
بیشتر محصولات فروشگاه انجام شود .به همین منظور برای انتخاب و طراحی بهتر محرک های محیطی
می توان از روان شناسی محیطی استفاده نمود.
خلاصه ماشینی:
com چکيده محرک هاي محيطي مانند موسيقي، نور و رنگ ، رايحه و از اين قبيل که توسط حواس پنجگانه انسان قابل دريافت مي باشند در فروشگاه ها باعث تحريک مشتريان و جذب يا عدم جذب آنها به محيط فروشگاه ميشوند.
جو در واقع نمايي از طراحي محيط با محرک هاي محيطي مي باشد که از طريق ايجاد جلب توجه بر رفتار مصرف کننده اثر مي کند و با تصوير ذهني از فروشگاه و تحريک واکنش هاي حسي آنان ارتباط بر قرار ميکند [١٩٩٧,Foka].
بدين معني که بدن به کمک محرکهاي محيطي (پيراموني) مي تواند اطلاعاتي را درباره تغييرات و دگرگوني هاي محيط خارج (مانند محرک هايي همچون نور، صدا، رايحه و ضربه ) يا داخل (مانند احساس گرسنگي يا تشنگي) دريافت کند و با واکنش در برابر آنها هر چه بهتر و سريعتر رفتاري سازش يافته از خود نشان دهد (مانند احساس سوزش پوست بر اثر آتش و واکنش رفتاري آن دور کردن موضع از آتش ميباشد و يا احساس گرسنگي و واکنش رفتاري آن که برآورده کردن گرسنگي با خوردن غذا است ) و اين رفتار بازتاب نوعي هيجان در افراد مي باشد.
محرک هاي محيطي مي توانند بصورت نورپردازي و رنگ محيط ، چيدمان کالاها، موسيقي، رايحه و از اين قبيل باشند تا با متأثر کردن حواس پنجگانه انسان باعث ايجاد هيجانات مثبت که دليل علاقه مشتري براي حضور در محيط فروشگاه هستند، شوند.
Gentry James - "An Exploration of Happy / sad and Liked /Disliked Music Effects on Shopping Intentions in a Woman's Clothing Store Service Setting " - Journal of Service Marketing- 22-?- 2008- P.