چکیده:
هدف: تدریس مجموعه فعالیت هایی است که توسط معلم و به منظور تسهیل یا هدایت یادگیری در یادگیرندگان به انجام می رسد. پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه ی سبک تدریس انجام شده است.
روش: این پرسشنامه توسط پالو و همکاران در سال 2013 ساخته شده است. جامعه ی آماری پژوهش کلیه ی معلمان شاغل در نواحی هفت گانه آموزش و پرورش شهر مشهد در سال 1393 بودند. از این تعداد 210 نفر به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها، از روش تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد پرسشنامه ی سبک تدریس دارای چهار عامل مجزای مولد، عملی، تحلیلی و خلاق است. ضریب پایایی آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 705/ 0 به دست آمد.
نتیجه گیری: به طورکلی نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که پرسشنامه ی سبک تدریس از همسانی درونی مناسبی برخوردار است و می تواند به عنوان یک ابزار معتبر برای ارزیابی سبک تدریس معلمان به کار رود.
eaching is a collection of works that did by teacher for the facilitation or guide of students. The present study aimed to validate and verify factor structure of the Teaching Strenberg Intelligence questionnaire. This inventory devised by Paolo and colleague in 2013. Statistical population included all teachers that working in seven areas of education department in mashhad city at 2014. Of this group، 210 samples were selected through systematic random sampling. For analyzing the data of this research، factor analysis method was used and Cronbach 's alpha. Factor analysis results revealed that this questionnair contains four separate factors including creative، reproductive، analytical، and practical styles. Test reliability coefficient was obtained 0.705 for total scale using Cronbach's alpha. The overall results of the study showed that the Teaching Strenberg Intelligence questionnaire has good internal consistency and can be used as a valid tool for the assessing teaching styles for all teachers.
خلاصه ماشینی:
بررسي اعتبار و روايي پرسشنامه سب® تدريس بر اساس هوش موفق استرنبرگ (TSI-Q) در بين معلمان Validation and Verification of Factor Structure of Teaching Strenberg Intelligence Questionnaire (TSI-Q) in teachers خديجه اعراب شيباني ١* و نيلا آخوندي ٢ دريافت مقاله : ١٣٩٥/٠٣/١٧ پذيرش مقاله : ١٣٩٦/٠٨/٠٢ چکيده هدف : تدريس مجموعه فعاليت هايي است که توسط معلم و به منظور تسهيل يا هدايت يادگيري در يادگيرندگان به انجام ميرسد.
با توجه به آن که هدف اصلي تحليل عاملي تلخيص تعداد زيادي از متغيرها در تعداد محدودي از عامل ها با کمترين ميزان گم شدن اطلاعات مي باشد و از طرفي به دليل آن که تحليل عاملي اکتشافي وقتي به کار ميرود که پژوهشگر شواهد کافي قبلي براي تشکيل فرضيه درباره تعداد عامل هاي زيربنايي نداشته باشد و در واقع مايل است درباره تعيين تعداد يا ماهيت عامل هايي که همپراشي بين متغيرها را توجيه ميکنند داده ها را به کار برد (کلانتري، ١٣٨٥) و نيز با توجه به آن که از شرايط استفاده از تحليل عاملي وجود تعداد نمونه ١٠ تا ٢٠ برابري گزاره ها ميباشد (هومن ، ١٣٨١) روش تحليل عاملي اکتشافي براي بررسي روايي دروني پرسشنامه حاضر مناسب تشخيص داده شده و نتايج حاصله از اين تحليل در جدول ٢ ارائه شده اند.
پرسشنامه سبک هاي تدريس يک ابزار جديد براي سنجش ترجيح هاي معلم براي روش هاي تدريس مربوط به تحريک تواناييهاي خلا©، تحليلي، عملي و مولد دانش آموزان است .