چکیده:
هدف از پژوهش نیمه آزمایش حاضر، بررسی مقایسه تاثیر مشاوره گروهی مادران به شیوه تحلیل رفتار متقابل با مشاوره گروهی مادران به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب کودکان می باشد. به این منظور، بر اساس تکمیل پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)، جامعه آماری مادران کودکان دارای علائم اختلال اضطراب جدایی و اختلال اضطراب فراگیر در 5 مهدکودک، مشخص شدند. سپس 60 نفر از این مادران، به صورت تصادفی انتخاب و در 3 گروه 20 نفره (2 گروه آزمایش و یک گروه گواه) تقسیم شدند. بر روی هر گروه آزمایش یکی از دو روش مشاوره تحلیل رفتار متقابل و شناخت درمانی، به مدت 10 جلسه مشاوره صورت گرفت. در نهایت از کلیه آزمودنی های تحقیق، پس آزمون گرفته شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مشاوره گروهی مادران به روش تحلیل رفتار متقابل و شناختی– رفتاری، هر دو بر کاهش نشانه های اضطراب فراگیر و اضطراب جدایی کودکان موثر اند. اما در کاهش این نشانه ها، بین دو روش مذکور، تفاوت معنی داری بدست نیامد.
The purpose of this study was to investigate the effect of mother's Therapy by Transactional Analysis in comparison with Cognitive Behavioral Therapy on reduction of children's anxiety. For this purpose, the population of this study comprised mothers who had children with Separation Anxiety Disorder or General Anxiety Disorder in 5 kindergartens. Then 60 mothers selected through the random sampling and randomly divided into 3groups) Two experimental groups and one control group) that each group comprised 20 mothers. Each experimental group was counseled for 10 sessions using either Transactional Analysis or Cognitive Behavioral Therapy. At the end a post-test was taken from all subjects. Results of the covariance method showed that using both Transactional Analysis and Cognitive Behavioral Therapy are effective on reducing the symptoms of children's Separation Anxiety Disorder and General Anxiety Disorder. However no significant difference was found between Cognitive Behavioral Therapy and Transactional Analysis on reducing these symptoms. r
خلاصه ماشینی:
مقایسه تأثیر مشاوره به روش تحلیل رفتار متقابل با مشاوره شناختی - رفتاری مادران بر کاهش اضطراب کودکان الهام درستیان کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه خمینی شهر.
چکیده هدف از پژوهش نیمه آزمایش حاضر، بررسی مقایسه تأثیر مشاوره گروهی مادران به شیوه تحلیل رفتار متقابل با مشاوره گروهی مادران به شیوه شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب کودکان میباشد.
نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که مشاوره گروهی مادران به روش تحلیل رفتار متقابل و شناختی– رفتاری، هر دو بر کاهش نشانههای اضطراب فراگیر و اضطراب جدایی کودکان موثر اند.
و همکاران (2011) در پژوهشی چهل و سه کودک 5 تا 7 ساله، دارای اختلال اضطراب فراگیر را به همراه والدینشان، طی 16 جلسه تحت آموزش همزمان والدین و درمان شناختی رفتاری کودکان قرار دادند.
نتایج تحقیق نشان داد که مشاوره گروهی به عنوان درمان و آموزش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش نشانههای اضطراب و افسردگی موثر است.
نتایج نشان دادند که مشاوره گروهی به روش تحلیل رفتار متقابل بر کاهش نشانههای افسردگی، اضطراب و اختلال خواب موثر است.
عطف به مطالب فوق محقق بر آن شد تا به مقایسه تأثیر مشاوره گروهی مادران بر اساس دو رویکرد شناختی – رفتاری و تحلیل رفتار متقابل بر کاهش اضطراب کودکان بپردازد.
همچنین یافتههای آماری و بالینی این پژوهش حاکی از آنند که سطح علائم اضطراب فراگیر و اضطراب جدایی کودکان در گروههای تحت مشاوره گروهی تحلیل رفتار متقابل مادران کاهش مییابد.
Cognitive- Behavioral Therapy for Anxiety Disordered youth:A Randomized Clinical Trial Evaluating child and Family Modalities.