چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزشهای شغلی بر تحول مسیر رشدی انتخاب شغل دانش آموزان کم توان ذهنی انجام شده است. روش: این پژوهش، یک پژوهش نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان 13 تا18 سال (پایه تحصیلی اول، دوم، سوم) مقطع پیش حرفه ای شهرستان اصفهان در سال 90-91 بود که از این تعداد 47 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای از دو مدرسه انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (12 پسر و 11 دختر) و کنترل (12 پسر و 12 دختر) گمارش شدند. گروه آزمایش طی هشت جلسه تحت آموزشهای شغلی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسش نامهی محقق ساخته بر اساس نظریهی گاتفردسون جمع آوری شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که نقشه شناختی دوگروه کنترل و آزمایش به طور معناداری متفاوت بود (05/0>p). نتیجهگیری: آموزش های شغلی میتواند بر مسیر رشدی انتخاب شغل دانش آموزان کمتوان ذهنی اثر بگذارد.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان 13 تا18 سال (پایه تحصیلی اول، دوم، سوم) مقطع پیش حرفه ای شهرستان اصفهان در سال 90-91 بود که از این تعداد 47 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای از دو مدرسه انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (12 پسر و 11 دختر) و کنترل (12 پسر و 12 دختر) گمارش شدند.
, & Connor, D پدیدهای ذهنی و شناختی است، همزمان با رشد ذهنی کودکان و نوجوانان همهی ابعاد انتخاب شغل هم تغییر میکند.
T. , & Jingeleski, J حاصل از تحلیل عوامل نشان داد که شش عامل میتواند بیانگر نقشهی شناختی نوجوانان در این مطالعه باشد.
از طرف دیگر، پژوهش لیندستروم و همکارانش (2012) نشان داد که به نوعی ابعاد مختلف مؤثر در شکلگیری نقشهی شناختی مانند انگیزههای فردی، حمایت اجتماعی خانواده، شرایط اکتشاف شغلی، آموزشهای شغلی و محیط کاری حمایتگر در انتخاب شغل افراد کمتوان ذهنی تأثیر داشته است.
بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال است که آیا آموزشهای شغلی بر تحول مسیر رشدی انتخاب شغل دانشآموزان کمتوان ذهنی تأثیر دارد؟ روش پژوهش جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان 13 تا 18 سال (پایه تحصیلی اول، دوم، سوم) مقطع پیش حرفهای شهرستان اصفهان تشکیل میداد که در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل بودند.
یافتههای تحقیق یافته های توصیفی و نتایج حاصل از فراوانی و درصد رشد شغلی گروه نمونه در ابعاد نقشه شناختی مانند کلیشههای جنسیتی و منزلت شغلی و نیز تعداد مشاغل نام برده در جدول 2 و3 ارائه شده است.
Gender equity issues in vocational and transition services and employment outcomes experienced by young women with disabilities.