چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش افسردگی. اضطراب و استرس دانشجویان بود. روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل و آزمون پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی بودء که از این تعدادء ۳۰ نفراز آنها بهصورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۱۵ نفر) جایگزین شدند. پیشآزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه افسردگی» اضطراب و استرس (DASS)انجام شد و سپس گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه دوساعته تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. پس از ۳ ماه ازشرکتکنندگان هردو گروه آزمون پیگیری بهعمل آمد. پافتهها: تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که تفاوت معنی داری بین پیشآزمون» پسآزمون و پیگیری» در نمرات خرده مقیاسهای افسردگی. اضطراب و استرس گروه آزمایش و گواه وجود دار(p<0/001) . نتیجهگیری: باتوجه به یافتهها به نظر میرسد آموزش مهارتهای زندگی میتواند به طور معنی داری افسردگی. اضطراب و استرس دانشجویان دختر را کاهش دهد.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات بسیاری در مورد تأثیر برنامه آموزش مهارتهای زندگی بر ابعاد مختلف روان انجام گرفته و نتایج نشان داده است که آموزش این مهارتها بر سلامت روان مؤثر بوده و موجب بهبود مهارتهای اجتماعی، کاهش افسردگی، اضطراب و استرس شدهاست.
نتایج پژوهش خانزاده، رشیدی، یگانه، زارعی منش و قنبری (1392) نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی موجب کاهش معنیدار اضطراب و پرخاشگری دانشجویان در گروه آزمایش شدهاست.
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش افسردگی، اضطراب، و استرس در دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی شهر اردبیل بود.
.. بر اضطراب، افسردگی و استرس به تصویر صفحه مراجعه شود طبق یافتههای جدول4 میتوان نتیجه گرفت تفاوت میانگینها پی از برداشتتن اثر پیش ازمون معنادار، لذا درمان آموزش مهارت زندگی روش موثری برای کاهش اضطراب، افسردگی و استرس گروه آزمایش است.
نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر برای بررسی تأثیر آموزش مهارتها زندگی بر استرس، اضطراب و افسردگی در سه مرحله به تصویر صفحه مراجعه شوددادههای جدول 6 نشان میدهد تفاوت میانگینهای استرس، اضطراب و افسردگی گروه آزمایش در سه مرحله معنیداری است.
ازآنجایی که آموزش مهارتهای زندگی بهصورت گروهی بودهاست، این امر نیز میتواند تأثیر مثبت درکاهش استرس و اضطراب داشته باشد، زیرا جمع شدن افراد در گروه و اینکه احساس کنند دیگران نیز مشکلاتی مشابه با آنها دارند و درگروه میتوانند از تجارب یکدیگر برای مقابله با اضطراب استفاده نمایند، درکاهش آن مؤثر است.
Empowering adolescents with life skills education in schools– School mental health program: does it work?"