چکیده:
هدف: نرخ طلاق درسالهای اخیربا رشد زیادی مواجه بوده و ازهمگسیختگی خانوادهها هزینههای هنگفتی را بر جامعه تحمیل کرده است. تحقیقات پراکندهی بسیاری به بررسی وجوه مختلف این پدیده پرداختهاند. هدف اصلی این پژوهش بررسی مهمترین عوامل موثر برطلاق از طریق فراتحلیل مطالعات صورت گرفته در زمینه طلاق در ایران است. روش: روش این پژوهش فرا تحلیل با رویکرد کمی است. مطالعات ثبتشده دردههی آخیرشامل پایاننامهها و مقالات علمی - پژوهشی مربوط بهعنوان جامعه آماری تحلیل انتخابشدهاند. درمجموع از میان ۷۰ مقاله و ۳۸ پایاننامه فارسی» تنها ۱۴ مقاله که با موضوع بررسی عوامل موثربر طلاق» شرایط حضور در فرا تحلیل کمی را داشتند وارد تحلیل شدند. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان میدهد عوامل اجتماعی و فرهنگی نسبت به عوامل اقتصادی و سیاسی برطلاق موثرترهستند. از میان عوامل اجتماعی مرتبط با طلاق» ضعف زوجین در میزان کیفیت روابط اجتماعی با ۰/۴۰ و متغیر مشارکت اجتماعی با ۰/۴۰ بیشترین نقش را در ناپایداری زندگی زناشویی ایفا میکردند. نتیجهگیری: گذار به مدرنیته نابسامانیهای مختلفی همراه آورده است. زنان و مردان بعضا دارای خواسته های خاص خود هستند که این خواستهها در تناقض بافرهنگ سنتی خانوادهها قرارگرفته و تنش بین اعضای خانوادهها را افزایش میدهد لذا بیپایه نیست اگرادعا کنیم بازنگری در باورها و برساخت بهینهی محیط اجتماعی از آغاز تولد افراد تا دوران کودکی و بزرگسالی میتواند به کاهش طلاق و استحکام خانوادهها منجر گردد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای مقایسه ناامیدی و احساس تنهایی گروه کنترل و آزمایش به تصویر صفحه مراجعه شود همانطور که نتایج جدول (5) نشان میدهد، با کنترل اثر پیشآزمون، تفاوت بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات ناامیدی در سطح (05/0p ≤) معنیدار است؛ به عبارت دیگر میتوان گفت بازیدرمانی کودک محور با تأکید بر رویکرد آکسلاین، بر کاهش ناامیدی کودکان با آسیب شنوایی تأثیر دارد و با در نظر گرفتن مجذور اتا میتوان گفت 44/0 این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله است.
همچنان که نتایج جدول نشان میدهد، با کنترل اثر پیشآزمون، تفاوت بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات تنهایی در سطح (05/0p ≤) معنیدار است؛ به عبارت دیگر میتوان گفت بازیدرمانی کودک محور با تأکید بر رویکرد آکسلاین، بر کاهش احساس تنهایی کودکان با آسیب شنوایی تأثیر دارد و با در نظر گرفتن مجذور اتا میتوان گفت 60/0 این تغییرات ناشی از تأثیر مداخله است.
در تبیین این یافته میتوان گفت، بازیدرمانی محیطی امن برای ابراز احساسات و حل مشکلات و مسائل کودک از طریق خمیربازی، نقاشی و ایفای نقش فراهم میکند که به دستیابی به خودآگاهی، خودکارآمدی و تغییر نگرشهای منفی در مورد روابط با دوستان و جامعه و جایگزین کردن آن با افکار مثبت و کارآمد منجر میشود که مجموعه این عوامل میتواند در افزایش ارتباط با همسالان و کاهش احساس تنهایی کودکان مؤثر باشد (حمیدی، 2015).
Effects of child-centered play therapy on social skills, academic achievement, and self-concept of children with learning disabilities: A single-case design (Doctoral dissertation, THE UNIVERSITY OF NORTH CAROLINA AT CHARLOTTE)."