چکیده:
در سالیان اخیر چهره جدیدی از قدرت در عرصه تعامل میان کشورها پدیدار شده که اندیشه و تفکر جامعه را مورد تهاجم خود قرار داده است، با توجه به اینکه جبهه اصلی جنگ نرم در داخل کشور، فضای دانشگاه می باشد، نقش اساتید و دانشجویان به عنوان فرماندهان جنگ و افسران جوان حایز اهمیت می باشد. اساتید دانشگاه می توانند ادراک مناسب از وضعیت موجود را به دانشجویان منتقل و اتکا به بصیرت، ایمان و تقوای دینی و صیانت از جوهره ایمانی و بنیان های فکری و روحی را از الزامات مقابله با دشمن معرفی نمایند. بنابراین هدف اصلی مقاله حاضر شناسایی و الویت بندی مولفه های قدرت نرم در دانشگاه می باشد. برای دستیابی به این هدف از از روش مدل فازی VIKOR استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که «رعایت اخلاق حرفه ای در دانشگاه» نسبت به سایر مولفه های قدرت نرم در دانشگاه ها از اهمیت بیشتری برخوردار هست و «طرح کاروان راهیان نور دانشگاهی» نسبت به یازده مولفه ی قدرت نرم از اهمیت پایین تری برخوردار هست. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در معیار؛ «تولید علم و دانش»، دانشگاه تبریز نیز در معیار؛ «الگوسازی در دانشگاه بر اساس آموزه های دینی»، و دانشگاه پیام نور در معیارهای؛ «خدامحوری» و «ولایت مداری اساتید» نسبت به سایر مولفه های 11گانه ی قدرت نرم وضعیت خوبی دارد. در نهایت «دانشگاه آزاد اسلامی» از لحاظ دارا بودن مولفه های یازده گانه قدرت نرم در جایگاه نخست و «دانشگاه تبریز»، «پیام نور» و «علمی کاربردی» به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند.
In recent year new face of power has been emerged among the countries which are aimed to attach the thought of society. Considering this point that main area of the soft war is focused on the academic environment, therefore, the role of the scholars and students as a young war commanders and officers is important. With well perceptions, the scholars could help young students to understand the real situation and defend themselves in front of enemy relying on visions, believes and faith.
The aim of this paper is to identify and prioritize the components of soft power in university. To achieve this goal, the fuzzy VIKOR (VIse Kriterijumska Optimizacija i Kompromisno Resenje) method is used. The results showed that professional ethics is more important in universities than other aspects of soft power and Rahiyan-e- Noor plan is obtained the lower importance. The Islamic Azad University received the first rank in "production of science and knowledge", university of Tabriz received the first rank in modeling at the university based on religious teachings, and Payam-e- Noor University received the first rank in being as God-centered and orientation of the lecturers to the Velayat-e- Faghih. Finally, Islamic Azad University obtained the first rank among the eleven components of soft power and Tabriz University, Payam-e- Noor and University of Applied Science and Technology has placed in the next, respectively.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و الویت بندی مؤلفه های قدرت نرم در دانشگاه بر اساس مدل فازی VIKOR کریم اسگندری١ رضا رستم زاده * ٢ چکیده در سالیان اخیر چهره جدیدی از قدرت در عرصه تعامل میان کشورها پدیدار شده که اندیشه و تفکر جامعه را مورد تهاجم خود قرار داده است ، با توجه به اینکه جبهه اصلی جنگ نرم در داخل کشور، فضای دانشگاه میباشد، نقش اساتید و دانشجویان به عنوان فرماندهان جنگ و افسران جوان حایز اهمیت می باشد.
پرسش اصلی مقاله حاضر این است که مؤلفه های قدرت نرم در دانشگاه های استان آذربایجان شرقی کدام - اند؟ و میزان تأثیر هر یک از این مؤلفه ها در دانشگاه های آزاد اسلامی، پیام نور، علمی کاربردی و تبریز به چه ترتیبی میباشد؟ و میزان بهره گیری از این مؤلفه های قدرت نرم در دانشگاه های مورد مطالعه به چه صورت میباشد؟ در پاسخ به این پرسش ها باید گفت ، مبانی قدرت نرم در دانشگاه ها، بر مؤلفه هایی مانند؛ تولید علم و دانش ، اخلاق حرفه ای رؤسای دانشگاه ، هوش اخلاقی بالای اساتید، فرهنگ مقاومت و شهامت در دانشگاه ، خدامحوری، الگوسازی در دانشگاه بر اساس آموزه های دینی، ولایت مداری اساتید، طرح کاروان راهیان نور دانشگاهی، بومی کردن علوم انسانی در دانشگاه ، جنبش نرم افزاری در دانشگاه ، مرجعیت علمی ایران در منطقه و جهان استوار است که شکل دهنده ساختار قدرت در دانشگاه ها میباشند.