چکیده:
حامدبنفضلاللّه جمالى دهلوی از شاعران، ادیبان و تذکرهنویسان در اواخر قرن نهم و اوایل دهم ه.ق. است. وی با وجود اعتقاد به اهل تصوف، در زمرة مقربان امرا و سلاطین وقت نیز قرار داشت. به پیر خود سماءالدین اعتقادی راسخ داشت و سعی کرد در آثار به جا مانده آنچه را از طریق سیر آفاق و انفس از پیر خود و سایر اهل سلوک دریافت و تجربه کردهاست، بنمایاند. بدین جهت صبغة عرفانی در آثار او بسیار غالب است. در مطالعة آثار این ادیب هندی آنچه بیش از همه جلوه دارد، احوال و مقامات و اعتقادات مشایخ کبار است؛ بهگونهای که از خلال دریافت-های نویسنده میتوان به اعتقاد او بر انسان کامل و ویژگیهای پیر روشنضمیر دست یافت. لذا این پژوهش کوشیدهاست به بررسی سیمای انسان کامل در آثار جمالی بپردازد و خصوصیات انسان آرمانی را از نظر او برشمارد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با تکیهبر منابع کتابخانهای است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که جمالی اگرچه در آثار خود به طورمستقیم به ویژگیهای انسان کامل نپرداخته، اما از فحوای کلام این سخنور ادیب میتوان به آنها پی برد. این ویژگیها در آثار او گاه با زبان پند و اندرز، گاه با تجربة حکایتی و یا بیان اندیشة کلی مطرح شدهاست.
Jamali, Hamed B. Fazl-Allah is a poet, writer and biographer lived in the late 9th and early10th centuries. Although he was a follower of Sufi order,he was among the elect of emirs and sultans.He put his straight and firm trust in his spiritual teacher called Shaikh Samaʾ-al-Din Kanbuh.He always tried to represent what he has received and learned from his spiritual guide or the other mystics via material and non-material movements in his poems and the other works.Then, mystical or spiritual model is much more prevalent in his works.What is more projected in the works of this Indian Persian-speaker man of letters is the set of descriptions, states, positions and beliefs of the nobles and eminent people; so, based on the understandings of the writer, his beliefs in the perfect human and the characteristics of enlightened spiritual guide can be seen and understood easily.This piece of research work tried to study the appearance of perfect human in the works of Jamali and to enumerate the features and characteristics of the ideal or perfect human.The findings indicated that although Jamali did not deal with the aforementioned characteristics directly,they can be comprehended and perceived from the tenor of his words.These kinds of characteristics are presented in the forms of advices and counsels,empirical stories and narrations,as well as descriptions of general though.